Anti_Fashion: manifest van Lidewij Edelkoort

Er werd ons een radicale presentatie beloofd door een van de meest invloedrijkste trendwatchers, Lidewij Edelkoort. En die belofte is waargemaakt. In een volle zaal breekt ze met haar manifest met het woord ‘mode’ omdat dit begrip volgens haar geen reden meer heeft om te bestaan.

In tegenstelling tot herenkleding die wel een groeimarkt is, zijn er in de vrouwenmode geen regels meer, alles loopt door elkaar. Edelkoort meldt: ‘Mode loopt niet meer vooruit op de tijd en is niet in staat gebleken om zich aan te passen aan de tijd.’ Mode is volgens haar daarom passé en spreekt ze vanaf nu liever over ‘kledingstuk’. Ze vertelt over haar bezoek aan New York waar bezoekers een bekend warenhuis – met 18.000 items! – uitliepen met de mededeling ‘niets bijzonders te hebben gezien’. Dit trof haar. ‘Mode loopt niet meer voorop maar veroudert’, meldt ze. ‘We springen alleen maar terug in de tijd en herhalen wat er is geweest, er is geen innovatie in materialen of silhouet.’ De enige vernieuwing die ze ziet is de opkomst van een groep vrouwelijke ontwerpers die naast hun werk moeder zijn, die ook graag naar een feest willen en waarop de garderobe wordt afgestemd: ‘clothes that work as hard as we do’.

Qua opleiding moet er zeker wat gaan veranderen, vindt Edelkoort. Nog steeds worden studenten opgeleid als catwalk designer terwijl er slechts een paar de top bereiken. Studenten van nu werken liever in groepen waarbij meerdere disciplines door elkaar lopen, zoals dans en mode, maar modestudies spelen hier niet op in.

Nu alle textiel in China en Turkije wordt gemaakt gaat ook onze kennis van textiel verloren, meldt Edelkoort. Een groot gemis. En deze landen hebben niet de vooruitziende blik om te innoveren met textiel en silhouet. Bewonderenswaardig vindt ze daarom het initiatief van Chanel die weverijen heeft overgenomen in Ierland, want zonder tweed, geen Chanel! Dit zijn mooie allianties waar andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen.

We kunnen niet doorgaan met het exploiteren van werknemers in de textielindustrie. Helaas is de consument nog niet in staat om te boycotten en gaat vaak nog voor de laagste prijs. Daarom zou het vaststellen van Europese minimumprijzen volgens Edelkoort, het antwoord kunnen zijn.

Marketing hielp mode om zeep

Marketing heeft mode om zeep geholpen, meldt Edelkoort. Er zijn nu te veel dure merken waarbij het vooral om de aandeelhouders gaat. Mensen krijgen genoeg van het grote aanbod. Het moest juist zijn: hoe minder je laat zien, hoe meer mensen je merk willen! Ze heeft geen goed woord over voor de hedendaagse modeshows; het kost te veel tijd om op een speciale locatie te komen, je moet veel te lang wachten en de shows duren nog maar een kwartier.

Het hele bericht is te lezen in het vakblad.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *