Beschuit met muisjes bij Bol.com

Bol.com

Na boeken, dvd’s, elektronica, games, computertoebehoren, witgoed en speelgoed is nu ook de babymarkt aangeboord. Wat gaat de intrede van deze online reus ons brengen? We zijn uitgenodigd door marketing director Michel Schaeffer op het hoofdkantoor in Utrecht die ons uitlegt dat deze intrede naast vergroting van hun marktaandeel, ook commerciële kansen voor partners biedt.

 

Schaeffer licht ons de reden van het gesprek graag toe: ‘We willen in de markt bekendmaken dat we een nieuwe speler zijn geworden in de babymarkt, dat is niet alleen voor consumenten belangrijk, maar ook voor leveranciers, aanbieders, concurrenten en toekomstige partners.’
Waarom is bol.com begonnen met babyproducten in deze toch wel overvolle markt?
‘Vanuit een aantal perspectieven. De belangrijkste is toch wel dat het aansluit bij onze klantengroep. Je kunt denken dat ‘baby’ misschien veraf zit bij onze doelgroep, maar dat is niet het geval. We richten op mensen die ‘gemak’ belangrijk vinden, die in het spitsuur van hun leven zitten met kinderen thuis en twee banen. Daarin voorzien we in een behoefte. Verder zijn we al een grote aanbieder van kinderproducten, we verkopen jaarlijks zeer veel kinderboeken, dvd’s, cd’s en speelgoed. Vanuit dat perspectief was het eigenlijk vreemd dat we geen babyproducten in ons assortiment hadden, we kregen er namelijk wel vraag naar van consumenten.’

 
Bij de aankoop van boeken en dvd’s zit niet zoveel emotie, bij babyproducten wel, hoe willen jullie deze emotie overbrengen?
‘Mensen hebben verschillende koopbehoeftes, bij sommige artikelen wil je veel advies. Soms wil je een bevestiging in de vorm van reviews, soms heb je behoefte aan gemak en soms lukt het je niet om een bepaald product te vinden’, legt Schaeffer uit. ‘Veel van deze motieven kunnen we bij bol.com goed bedienen, denk aan het maken van keuzes. Eén van onze sterke punten is dat we een enorm assortiment aanbieden. Een fysieke winkel doet dit anders, die redeneert: ‘op deze vierkante meters kan ik zoveel producten kwijt’ en maakt dan een selectie. Wij benaderen het andersom, wij kiezen ervoor om alle producten breed en diep neer te zetten. Ook bieden we ‘gemak’ aan, denk aan onze openingsaanbieding van Pampers, dat is een goed voorbeeld. Een grote doos vol luiers; die luiers hebben geen uitleg nodig en wij brengen ze zo bij je thuis. Een een-op-een-gesprek met een verkoper is helaas niet mogelijk, maar voor producten die meer uitleg, informatie en vertrouwen nodig hebben geven we in veel categorieën keuzehulpen en objectieve informatiepagina’s en bestaat de mogelijkheid voor video’s. Deze informatie kunnen consumenten in eigen tempo en zelfgekozen moment tot zich nemen. Ook kun je consumenten vragen reviews te geven en daarmee krijg je een bevestiging van collega-ouders.’

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *