Column Marriane Sijberden

Marianne Sijberden (33) is eigenaar van PR-bureau De Perswinkel en gespecialiseerd in merken en webwinkels. In 2012 lanceerde ze De Persbeeldwinkel, een beeldbank waar journalisten hun persbeelden voor de shoppingpagina’s vinden.

In de media komen met je merk of webwinkel, dat wil iedereen wel! Maar waarom lukt het de een wel en de ander niet? Dat is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Ik geloof in vier voorwaarden voor publiciteit die niet zonder elkaar kunnen:

– het begint met een goed én nieuwswaardig product

– mooi high-res beeld

– sterke begeleidende tekst

– goed persbestand

Wat is nieuwswaardig?

Een goed product hebben jullie natuurlijk allemaal, toch? Maar is het ook nieuwswaardig? Het product is dan nieuw, of heeft een nieuwe variant. Of het product past perfect bij de tijd van het jaar, denk aan thema’s als lieve producten voor moederdag, dekentjes voor de herfst, of cadeautjes met sint op komst. Ik merk dat persberichten met die insteek ook prima opgepikt worden.

Fotografie; sfeer- en productshoots

Op de shoppingpagina’s in de bladen vind je voornamelijk vrijstaande beelden. Het is als merk heel belangrijk om naast eventueel sfeerbeeld te investeren in vrijstaand beeld van alle producten. Let er bij dit beeld op dat de achtergrond ook echt goed wit/vrijstaand is gemaakt. Zorg dat alle verkooplabels van het product af zijn, foto’s met kaartjes er nog aan maken geen kans bij een blad. Nog te vaak worden bij onze beeldbank beelden aangeboden die we helaas om die reden moeten afkeuren. Bij sfeerfotografie is naast de fotograaf ook de styling heel belangrijk. Sla deze stap niet over en zorg voor een goede stylist die zorgt dat de sfeer van het beeld ook daadwerkelijk goed bij je merk past.

Een persbericht erbij?
Als je een goed product en goed beeld hebt, kun je gaan werken aan een persbericht. In tegenstelling tot de meeste lijstjes voor goede persberichten die je online vindt, mag een persbericht over een product best een beetje wervend zijn. In een volgende column schrijf ik hier meer over. Een korte begeleidende tekst waar het belangrijkste nieuws staat inclusief verkoopinformatie, is in sommige gevallen voor de bladen ook voldoende.

Goed persbestand
Een goed persbestand kun je uiteraard kopen, denk aan ANP perslijst met wereldwijde dekking of De Perslijst voor Nederland. Een goede perslijst kun je echter ook zelf maken. Bedenk welke bladen jouw doelgroep leest. Koop deze en onderzoek wie de pagina’s maakt waar jij graag jouw product zou zien. Schrijf ze zo gericht mogelijk aan – wie weet heb je geluk en staat er een mailadres in het blad of is het online snel te vinden. Dat is niet altijd het geval, schrijf dan de redactie aan en vermeld heel duidelijk voor welke redacteur of rubriek het bericht bedoeld is. Zo is de kans het grootst dat het persbericht bij de juiste persoon terecht komt.

Vergeet online niet
Met een product geplaatst worden in een magazine is qua publiciteit een droom van veel merken. En natuurlijk, het is geweldig: jouw product in een bekend magazine, tastbaar, voor iedereen te koop en met een groot bereik. Ik herinner me ook nog goed het persbericht voor een speelgoedmerk waarmee we maar liefst 14 bladen wisten te halen.
Maar! Onderschat ook de online plaatsingen niet. Dankzij de links naar je site, kom je hoger in Google en word je dus beter vindbaar voor je klanten. Als de magazines uiteindelijk bij het oud papier belanden, zijn de artikelen online nog steeds te vinden en te lezen. Bovendien, de bezoekers van online vermeldingen zitten al achter de computer. Een klik naar je site is dan zo gemaakt.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *