De Cross Channel Customer

Cross-channel-propositie

Puur online kopen is over hoogtepunt heen

ABN Amro presenteerde onlangs een razend interessant rapport. Ze deden samen met CBW Mitex onderzoek naar het winkelgedrag van consumenten. De belangrijkste conclusies waren: de consument bepaalt zelf waar, op welke manier en op welk moment zij de aankopen willen doen. De consument betaalt en bepaalt dus en retailers en fabrikanten moeten zorgen voor de perfecte aanbieding op de juiste plaats. Dit betekent offline en online samenwerken.

 

Een andere belangrijke conclusie van dit onderzoek is dat puur online aankopen zijn hoogtepunt lijkt te hebben gehad. Lang niet alles wordt online beslist en aangeschaft, ook al zeggen de explosieve groeicijfers wat anders.

Consumenten oriënteren zich via het web en via de winkel. Dit betekent cross channel retail en wordt dé trend in de retail de komende jaren. Retailers die hier nu niet op inspelen, gaan de komende jaren het contact met hun klanten verliezen.
Met bijna 55% is de fysiek kopende klant nog in de meerderheid, online kopers zijn goed voor meer dan 10%. Ruim 35% koopt zowel online als offline. In 2015 zullen consumenten zowel in winkels als bij webshops kopen. Weet je als retailer e- commerce goed te combineren met fysieke verkooppunten, dan zit je goed. Het hebben van een fysieke winkel is dus een pre. En webshop-eigenaren zullen zich moeten afvragen ook niet fysieke winkels te openen.

 
Online zoeken en oriënteren
Meer consumenten zullen cross channel kopen, maar nog meer zullen zich cross channel gaan oriënteren; dus in de winkel en via internet. Producten worden nu al voornamelijk via internet vergeleken. In 2015 zal internet een grotere rol spelen maar de toename komt volledig door de combinatie online en offline oriënteren.
Online zoeken gebeurt voornamelijk via zoekmachines. Opvallend daarbij is dat het verschil tussen zoeken op zoekmachines en sites van fysieke winkels niet meer zo groot is. Bovendien staan sites van fysieke winkels net iets hoger in de pikorde dan die van webshops zonder fysieke vestiging.
Slechts 7% gaf aan social media te gebruiken voor het zoeken naar producten. Banners op algemene sites en applicaties op smartphones en tablets scoren vergelijkbaar en worden nog beperkt gebruikt om te zoeken. Maar de verwachting is dat dit gaat veranderen nu mobiel internet zo in opkomst is.

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *