De Heppie Store Maastricht winkelreportage

de heppie store

De Heppie Store, te veel leuke spullen, te gevaarlijk om hier naar binnen te stappen! Zo luidt een van de recensies op de website. Dat willen we natuurlijk graag met eigen ogen zien. Tussen het station en de Maas in Maastricht bevindt zich het trendy winkelgebied Wyck, hier is in de Rechtstraat De Heppie Store te vinden.

‘Onze winkel bevindt zich in één van de leukste winkelgebieden van Maastricht en is vergelijkbaar met de Negen Straatjes of Haarlemmerstraat in Amsterdam’, aldus Wendy Thomissen die samen met levenspartner Björn Walraven eigenaar is van de Heppie Store. Wendy kent de baby- en kindermarkt op haar duimpje. Ze begon in 2007 naast haar studie met een bijbaan in een winkel met baby- en kinderartikelen, Bobo Kids. ‘De eigenaar van Bobo Kids had me al eerder gevraagd om de zaak over te nemen, maar ik vond mezelf toen veel te jong.’ Daarna solliciteerde ze bij de Bijenkorf en werd daar als leidinggevende gevraagd op de kinderafdeling waar ze vijf jaar werkte, tot het ondernemerschap lonkte.

Shirtjes met Maastrichtse teksten

De winkel in de Rechtstraat bestaat vijf jaar maar startte in het centrum van Maastricht op de Kesselskade. Wendy: ‘Het was een sfeervol pandje maar met 52m2 heel klein! Ik ben hier alleen begonnen, als het nodig was sprongen mijn moeder en Björn bij. We groeiden snel, op een zaterdag hielpen we soms met 4 tot 5 mensen tegelijk. We merkten dat ons concept goed aansloeg: een laagdrempelige winkel met kleurrijke artikelen en bijzondere cadeautjes waar iedereen blij van wordt.’ In de collectie zaten merken waar ze nog steeds zaken mee doen. De Heppie Store is onder andere bekend geworden om shirtjes bedrukt met echte, lieve Maastrichtse teksten zoals ‘Batteraofke’, dat staat voor deugnietje, ‘Sjattepie’ (schatteke) en Lekker Menneke. Omdat alles voor de wind ging werd een tweede, grotere winkel in de Rechtstraat geopend. Björn besloot fulltime in de winkel te komen en zegde zijn functie in de marketing en communicatie vaarwel. Beslist geen zware opgave volgens Wendy: ‘Hij stapte met plezier in de zaak. Björn is grappig, communicatief, commercieel en gaat graag met klanten om.
Toen brak er een hectische tijd aan’, vertelt ze. ‘Ik was hoogzwanger van ons eerste kindje, we woonden door de snelle verkoop van ons huis bij mijn ouders en runden twee winkels’, legt Wendy uit. ‘Bij de geboorte van onze derde werd het ons helaas te veel. Dit kwam omdat ons kindje zowel overdag als ’s nachts veel medische zorg vroeg. We kozen ervoor om alleen de winkel in de Rechtstraat aan te houden. Deze beslissing hield wel in dat we het andere huurcontract en contracten met voormalige personeelsleden moesten afkopen, maar het kon niet anders.’

Eigen smaak

We krijgen een hippe indruk van de winkel met veel bijzondere hoekjes en aandacht voor het etaleren. Wendy: ‘Iedereen die hier werkt heeft ook feeling voor etaleren. Soms komen we op de zaak en zijn we blij verrast van wat ze van de winkel gemaakt hebben!’ In het uitgebreide assortiment zien we vooral veel kleding, accessoires, cadeautjes en hier en daar wat hardwaren. ‘We hebben helaas niet de mogelijkheid om veel te laten zien maar toch verkopen we meubels die je hier niet eens ziet staan’, geeft Wendy aan. Dan kijken mensen naar onze opgemaakte bedjes of kinderwagens en besluiten ze dat te kopen. Door de jaren heen hebben we een eigen smaak ontwikkeld en die staat klanten aan, ze vertrouwen op ons advies.’
Qua accessoires voeren ze o.a. koeka, Kids Case Home. Voor meubels zien we merken als Leander, Laurette en Oeuf. Voor de kinderwagens kozen ze voor Bugaboo en Greentom, vooral het laatste label (van origine uit Maastricht!) is erg in trek.
Waarin is jullie winkel nu onderscheidend? vragen we Wendy. ‘We kiezen niet voor het standaard babyuitzetlijstje in de winkel, maar alles wat leuk is om een baby- of kinderkamer aan te kleden tot en met een leuk kaartje voor opa en oma. We zijn eerlijk in de verkoop en geven goed advies.’

Veel toeristen in de winkel

De Heppie Store moet het zeker ook van de toeristen hebben uit Nederland, Duitsland en België. Naast de fysieke winkel is er een online shop al ligt hun hart hier niet en verkopen ze liever face to face. ‘We hebben onvoldoende kennis van online en wat we in het verleden investeerden woog niet op tegen de opbrengsten’, legt Björn uit. ‘Een online klant is heel anders dan een fysieke klant. Sommige mensen komen hier met een klacht en geven aan: ja maar we zijn niet van hier. Dan vragen wij ze vriendelijk: ja maar Bol.com is zeker je buurman?’ Ze vergeten soms dat een fysieke winkel ook een stuk beleving is. Wendy vult aan: ‘Consumenten komen soms hier, maken foto’s van onze collectie en vertellen elkaar dat je een artikel daar en daar met een kortingscode kunt bestellen. Dat is de normaalste zaak van de wereld geworden. Dat is soms moeilijk want wij doen enorm veel moeite om beurzen te bezoeken en bijzondere merken te vinden. Daarom kiezen we liever voor kleine merken die online nog niet zo zwaar vertegenwoordigd zijn.’

Ondernemen 2.0

Björn heeft het winkelklimaat flink zien veranderen. ‘De internetstorm is wel een beetje geweest en het aantal hobbyisten die menen snel geld te kunnen verdienen met een winkel is passé. Ik zie nu regelmatig het woord ‘concept store’ verschijnen. Maar je moet je goed realiseren hoe moeilijk het is om zo’n ‘concept’ vast te houden. Tegenwoordig is alles zo vluchtig, grote jongens houden je in het vizier en kijken wat je doet, dat maakt het lastig. Ik zie winkels met de meest mooie collecties maar vraag me tegelijk af: hoe ga jij je doorverkoop halen? Bij ondernemen 2.0 is vooral de marge en doorverkoop belangrijk geworden. Natuurlijk koop je in op merken om een bepaald gevoel en stijl uit te stralen, maar belangrijker is: wat hou je onder de streep over? Gelukkig hebben we een geweldig kledingseizoen gehad.’

Vakidioot

Klanten kunnen in de winkel ook terecht voor stylingadvies en er wordt gewerkt met een klantenkaart. De winkel wordt ‘en passant’ gevonden, via mond-tot-mond reclame, de site en Facebook. Björn: ‘We moeten zorgen dat we waarmaken wat er gezegd wordt en ook dat de Facebook-fans echte likers van onze winkel zijn, niet omdat ze toevallig een prijs kunnen winnen. We proberen binding te creëren rond belevenissen, nieuwe producten of weetjes.’
De dinsdag, donderdag en zaterdag zijn de dagen dat ze samen in de zaak staan, de andere dagen werken ze om en om met hulp van 3 man personeel. Beiden hebben een grote ondernemersdrive: ‘We zijn vakidioot, zitten graag kort op trends en spotten graag leuke, nieuwe merken. Voor een beursbezoek trekken we twee dagen uit en dan nog hebben we niet alles gezien. Het hele personeel gaat dan mee. Voor inspiratie bezoeken we ook andere grote steden.’ Over de toekomst is hij hoopvol: ‘Mijn verwachting is dat je straks in iedere grote stad buurten zoals deze met gezellige, bijzondere winkeltjes zult vinden. Zolang het lukt om de grote winkelketens uit de buurt te houden, is er ruimte voor bijzondere winkels zoals die van ons!




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *