De nieuwste generatie autostoelen: i-Size

autostoel i-Size

Hierbij een samenvatting van de conferentie die tijdens de Kind + Jugend door de European Nursery Products Confederation (ENPC) werd gehouden over autostoeltjes en de nieuwe i-Size norm.

De conferentie was een samenkomst van belanghebbenden uit de privé, publieke en niet overheidsinstellingen om te discussiëren over de nieuwe i-Size norm. Aanwezig waren Roberto Marelli (ENPC President), Mr. Francois Renaudin (Dorel), Ronald Vroman (ANEC) en Farid Bendjellal (Britax), Heiko Johanssen (Tu Berlin, Land und Seeverkehr Institute).

i-Size wordt de nieuwe EU standaard die een nog hogere veiligheid gegarandeerd. De nieuwe i-Size norm zal de huidige ECE R 44/04 norm niet direct vervangen maar zal stap voor stap worden ingevoerd. Volgens Heiko Johannsen was een nieuwe norm beslist nodig. Via statistische gegevens over letsels en risico’s laat hij zien hoe kwetsbaar de nek van baby’s en kleine kinderen is. Bij kinderen tot ongeveer 15 maanden oud is de nek nog onvoldoende ontwikkeld om het zware hoofd te ondersteunen. Er is dus sprake van een hoog zwaartepunt met grotere kans op letsel bij een botsing. De krachten op de nek zijn bij een frontale botsing bij plaatsing met de rijrichting mee tot vijf keer zo groot als bij een botsing met plaatsing tegen de rijrichting in. Ook het buikgedeelte is kwetsbaar.

Wat houdt de nieuwe i-Size norm in?

1. Betere bescherming bij grotere krachten van frontale en zijdelingse botsingen en betere bescherming van hoofd en nek. 2. Zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren; tot 15 maanden. 3. i-Size maakt gebruik van Isofix waardoor de kans op onjuiste installatie wordt geminimaliseerd. 4. i-Size autostoelen passen in alle nieuwe i-Size auto’s en meeste Isofix auto’s. 5. Indeling van autostoelen op basis van lengte in plaats van gewicht zodat het kiezen van een juist autostoeltje gemakkelijker wordt.

De nieuwste ontwikkelingen bij autostoelen

Fabrikanten zijn inmiddels al druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe autostoeltjes conform de i-Size regelgeving. De Maxi Cosi 2wayPearl voldoet al helemaal aan deze norm. Andere fabrikanten introduceerden in Keulen autostoelen die zowel achterwaarts als voorwaarts kunnen worden geplaatst. Zijwaartse schilden of wangen en het gebruik van materialen zoals schokabsorberend schuim zorgen voor een betere verdeling van de krachten die vrijkomen bij een zijwaartse botsing. Door nieuwe technieken geleiden de gordels veel beter, kunnen ze eenvoudiger worden vastgezet en zijn ze uitgerust met absorberende pads.
Er is ook veel aandacht voor het comfort van het kind, denk aan voetensteunen, ventilatiesystemen en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook besteden fabrikanten steeds meer aandacht aan zithouding van de baby, dat wil zeggen dat er oplossingen gevonden worden voor de strakke hoek waarin een baby in een autostoel zit. Sommige autostoelen maken gebruik van seat inserts, andere hebben een verstelbaar zitgedeelte waardoor baby’s zo plat mogelijk kunnen liggen. Dus geen opgekropte kommahouding meer en daardoor meer ruimte voor de ademhaling.

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.

 

 




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *