De unieke breisels van Baby’s Only

Baby's Only

Eén recht, één averecht, één afhalen. Breien is weer helemaal in, misschien door de wens naar traditionele technieken in deze lastige tijden? Eén van de laatste breierijen in Nederland is Huisman Tricot in Beneden-Leeuwen. Zij produceren in eigen huis en in eigen beheer, succesvolle breisels, of het nu gaat om een kabeltrui, een babydekentje, een knuffelbeer of een theedoek!

 

We bevinden ons volgens Maarten Huisman in het breiend hart van Nederland, want er zitten in deze regio maar liefst vier breierijen. Zijn dit concurrenten? ‘Zeker niet’, pareert Maarten, ‘iedereen heeft zijn eigen specialisme; de ene op het gebied van mutsen en sjaals, de andere met bedrijfskleding en wij met gebreide interieurartikelen. Maar deze laatste breierijen zijn zo’n beetje alles wat er overgebleven is van dit oude ambacht. Alle kennis die we vroeger in Nederland hadden is weg. De dames die bij ons in het atelier werken zijn allemaal van de oude generatie. Tegenwoordig willen de meisjes liever achter de kassa zitten.’

 

Baby's OnlyEen brede kijk

Het familiebedrijf Huisman Tricot, destijds opgericht door vader en moeder Huisman, werd begin 2000 overgenomen door Maarten, zus Astrid en zwager Pim. ‘De zaken gingen goed’, aldus Maarten, ‘we durfden zelfs niet naar buiten te gaan omdat we dan weer een order kregen om truien te breien, zo druk was het. Maar een paar jaar later liep de vraag naar gebreide truien en vesten flink terug. Er waren merken bij die in een jaar wel 60 tot 70% minder bestelden.’

Er brak een tijd aan van ingrijpen en saneren. Het betekende ook: breder kijken. Door toeval, een order voor een babyartikel werd geannuleerd, belandden ze in het babyvak. De familie ging op onderzoek uit, sprak met verschillende babywinkels en startte met een collectie gebreide dekentjes en accessoires onder de naam Baby’s Only. Maarten: ‘Maar de doorloop was niet super, dat lag onder andere aan de kleurstellingen, en we merkten ook dat retailers moesten wennen aan gebreide artikelen. Dat we toen een nominatie voor de Baby Innovation Award in de wacht sleepten, was dan ook een opsteker’, aldus Maarten.

 

Baby's OnlyDe gebreide artikelen kregen andere kleurstellingen en in samenspraak met retailers werden nieuwe artikelen ontwikkeld. Deze manier van werken sloeg aan en de gebreide dekentjes, slaapzakken, knuffels en kussenhoezen voor het interieur van de babykamer van Baby’s Only, werden steeds beter besteld. Een vrij recente collectie is Knit-tet bestaande uit luxe interieurartikelen voor keuken en badkamer, zoals hand- en theedoeken, badjassen en badmatten.

Maarten: ‘De productie van Baby’s Only en Knit-tet heeft een grote vlucht genomen,  de verdeling was eerst 60% truien en 40% Baby’s Only en Knit-tet, nu is dat omgedraaid. Achteraf bekeken’, geeft hij toe, ‘waren we gewoon te vroeg met onze gebreide accessoires.’

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *