De wetgeving over autostoeltjes gaat veranderen in 2017

nieuwe wetgeving autostoelen maxi cosi

In een groeiende autostoelenmarkt is het belangrijk dat retailers en consumenten up-to-date geïnformeerd zijn over de nieuwste veiligheidsrichtlijnen. Een lastige opgave, want er zijn nieuwe ontwikkelingen op stapel. Wat zijn de nieuwste richtlijnen en hoe informeer je consumenten daar op een duidelijke wijze over zonder ze te verwarren?

Voor de nieuwe richtlijnen raadplegen we een aantal experts: Ronald Vroman, hij is lid van de werkgroep die R129 ontwikkelt en werkzaam als Automotive Expert bij de Consumentenbond en Erik Salters uit de Advanced Research Groep van Maxi-Cosi. Maxi-Cosi is samen met overheden, consumentenorganisaties en andere industriële partners, altijd nauw betrokken geweest bij het opstellen van Europese regels voor de veiligheid van kinderen in auto’s. Tevens hebben we een reactie van Farid Bendjellal, Global Technical Director van Britax Römer ontvangen.

Welke nieuwe ontwikkelingen voor autostoeltjes zitten eraan te komen?
Ronald: ‘We zitten in een overgangsfase tussen twee normen: de nieuwe R129 norm die stapsgewijs wordt ingevoerd, naast de verouderde R44 norm. Zodra (een deel van) de R129 norm gereed is kunnen fabrikanten hun autostoelen niet meer volgens de R44 norm laten ontwerpen, produceren en goedkeuren. Dat is vanaf september 2017 het geval voor Isofix stoeltjes voor baby’s en peuters (tot 105 cm), die kunnen dan alleen nog maar R129 goedkeuring krijgen. Kijken we naar het gebruik door consumenten, dan zijn zowel autostoeltjes die aan de R44 norm en aan de R129 norm voldoen toegestaan, zolang ze maar geschikt zijn voor het kindje dat erin zit. In 2017 wordt de Europese wetgeving over autostoeltjes gewijzigd, met gevolgen voor de bestaande norm R44/04 en de meer recente norm R129 (i-Size).

Fase 2 van R129 – Zomer 2017
R129 is de nieuwste norm binnen de Europese wetgeving over autostoeltjes. Sinds eind 2013 is de eerste van de drie fasen van R129, ook wel i-Size genoemd, van kracht voor Isofix autostoeltjes voor kinderen vanaf de geboorte tot 105 cm. Vanaf zomer 2017 zal de tweede fase van R129 worden geïmplementeerd.

Erik: ‘Deze tweede fase van de wetgeving zal belangrijke gevolgen hebben voor autostoeltjes voor kinderen die langer zijn dan 100 cm. Net als het geval was bij fase 1 van R129, zijn de testen en criteria aanzienlijk verbeterd ten opzichte van R44/04 door het gebruik van nauwkeurigere dummy’s en door het uitvoeren van zijdelingse botsproeven naast de bestaande frontale botsproeven.’
Daarnaast worden autostoeltjes niet langer geclassificeerd in kilogrammen, maar in centimeters. Ouders kennen vaak beter de lengte van hun kind dan het gewicht, en op deze manier bestaat er meer kans dat ze het juiste autostoeltje kiezen.

Een andere verbetering van R129 ten opzichte van R44/04 zijn de betere installatiemogelijkheden in auto’s dankzij overeenkomsten tussen fabrikanten van autozitjes en auto’s. Autostoeltjes voor kinderen van 100 tot 150 cm hoeven volgens de wet niet te zijn voorzien van een ISOFIX-systeem, dit is slechts optioneel.

Wanneer fase 2 van R129 van kracht wordt in de zomer van 2017, zal de bestaande richtlijn R44/04 voor deze producten nog niet meteen worden beëindigd, maar blijven beide normen naast elkaar bestaan. Hierdoor kunnen consumenten kiezen voor de nieuwste en hoogste norm voor autostoeltjes in Europa. Krachtens R129-02 zal het ontwerp van nieuwe zitverhogers zonder rugleuning niet zijn toegestaan. Vanaf de zomer 2017 worden onder R129 alleen autostoelen en zitverhogers goedgekeurd en toegelaten tot de markt voor verkoop wanneer zij een rugleuning hebben.

Dit is een gedeelte van het thema artikel uit het septembernummer 2016 van BabyWereld.



2 reacties op “De wetgeving over autostoeltjes gaat veranderen in 2017


Jw op schreef:

Mooi verhaal maar leg nu eens simpel uit wat wij als ouders mogen tot welke leeftijd of lengte moeten de kids in een stoeltje en vanaf welke leeftijd of lengte mogen ze op de verhoging zitten