Duurzaamheid in de babymarkt

Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel) meldde het al: duurzaam wordt de norm! Maar wat is duurzaamheid? Na het lezen van dit artikel zal het u duidelijk zijn dat het om veel meer gaat dan recycling of het produceren van producten die geen schadelijke stoffen bevatten. Het gaat ook om maatschappelijk verantwoord ondernemen en om artikelen die op een eerlijke manier worden gemaakt.

Eén ding is duidelijk: de aandacht voor duurzaamheid, deugdelijk ondernemen, transparantie en het afleggen van verantwoordelijkheid is de afgelopen jaren enorm  toegenomen. De consument in de 21e eeuw kijkt namelijk meer dan ooit kritisch of en hoe bedrijven omgaan met duurzaamheid. En dat geldt nog meer voor (aanstaande) moeders die het beste willen voor hun kind en hun steentje willen bijdragen aan een groenere wereld.

Interview met Ecomama Paula Nordhauzen

duurzaamheid-beeldBW
Paula Nordhauzen is moeder van drie kinderen, schrijft voor bedrijven en webwinkels en blogt op haar site Ecomama. ‘Die heb ik opgezet toen ik zwanger was van mijn eerste kindje’, vertelt Paula. Paula schrijft over ‘alles wat je tegen kan komen’ als je zwanger of mama bent met het oog op gezondheid, milieu en de natuur, maar ook over gewone mamadingen. Het gaat bij mij niet zozeer om ‘consuminderen’, maar om goed nadenken over de producten die je koopt. Ze glimlacht: ‘Er wordt me wel eens verweten dat ik niet genoeg ‘die-hard’ groen ben. Ik ben ook geen heilige, ik probeer steeds een stapje duurzamer te leven maar ik heb ook een grijze container staan die regelmatig vol zit.’

‘Iedereen op deze wereld zou moeten zorgen voor deze wereld en niet alleen maar denken aan aandeelhouders. Dat kun je naïef vinden, maar er moet nu eenmaal ergens een begin worden gemaakt.’

Interview Anna Schoemakers en Tamara Hijl van BabyBeGood

Twee andere sociale ondernemers zijn Anna Schoemakers en Tamara Hijl van het mintgroene label BabyBeGood. Toen Tamara hoogzwanger was van haar tweede dochter, kregen zij het idee om een babydoos te ontwikkelen waarmee zij ouders konden helpen bij hun zoektocht naar goede (puur duurzaamheid-beeld-BWen fair trade) producten voor hun kindjes. Bij de BabyBeGood doos is het niet gebleven. Inmiddels voeren zij projecten uit voor bedrijven zoals het online magazine Mama Green, de Puur Baby Plaza op de Negenmaandenbeurs en de gezonde schoonmaakcampagne voor kinderdagverblijven, altijd met een positieve boodschap op een mintgroene manier (fris en groen).

Wat is volgens jullie duurzaam?

Tamara: ‘Duurzaam is een verwarrend begrip omdat het kan slaan op producten die langdurig meegaan maar niet zozeer milieuvriendelijk worden geproduceerd.  Alleen kiest BabyBeGood ervoor om de producten met een goed verhaal over de manier van produceren (milieuvriendelijk of fair trade) op te nemen in de babydoos.
Wat valt er volgens jullie nog te verbeteren?
‘Het moet de consument makkelijker gemaakt worden om voor gezond en groen te kiezen’, antwoordt Anna. ‘Er zijn inmiddels zo veel mooie producten te verkrijgen waar ouders (in spe) vrolijk van worden en die goed zijn voor hun kinderen en het milieu. Het is al veel beter dan tien jaar geleden, maar het kan nog beter.’

Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

‘Wij zijn blij dat wij nu partner geworden zijn van het Europese project Childprotect en ons steentje kunnen bijdragen. Wij zullen activiteiten, zoals videoreviews, ontwikkelen met als doel ouders te informeren over producten waar minder schadelijke stoffen in zitten voor zwangeren en baby’s en andere producten  Dit alles met als doel dat over tien jaar dit niet meer nodig is omdat puur de norm is geworden.’

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld, februari 2014.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *