Een PR-bureau: wat kun je verwachten?

PR-bureaus heb je in alle soorten en maten, veelal in Amsterdam, maar ook in de polder zijn er genoeg te vinden. Ik kan me voorstellen dat je als merk op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Waar kies je voor en waarom?

Het verschilt per PR-bureau enorm wat je kunt verwachten. We zetten een aantal mogelijkheden op een rij.

Uitleen aan stylisten
PR-bureaus in de omgeving van Amsterdam werken veelal met een showroom , dat is een plek waar tegen betaling jouw spullen mogen liggen. Stylisten en redacteuren die spullen nodig hebben voor shoots wandelen in deze regio de showrooms af om spullen te lenen.
Elk jaar zijn er ook de open persdagen waar veel pers op af komt om de PR-bureaus met showrooms te bezoeken.
Ook zijn er bureaus die de uitleen rechtstreeks via de merken regelen. Na de selectie van de stylist stuurt het merk dan de gewenste items ter uitleen, in ruil voor naamsvermelding.

Redactiebezoeken
Naast de showrooms zijn er ook bureaus die met hun spullen op pad gaan naar de redacties, van overvolle bolderkarren en vrolijke busjes, tot een compleet buitenspeelfeest voor de deur van Sanoma. Je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurt. Allemaal om de redacteuren de nieuwste en mooiste producten van hun klanten te tonen.

Persberichten
Vrijwel alle bureaus maken gebruik van persberichten om nieuws te verspreiden. Daarnaast wordt de media natuurlijk ook via telefoon en mail benaderd met korte nieuwtjes.

Beeldbank
Veel bureaus hebben een beeldbank om beeld van hun klanten in te presenteren. Vaak zijn deze  alleen zichtbaar en toegankelijk voor ingelogde redacteuren. Ook is het soms mogelijk om alleen beeld in een beeldbank te zetten als pr-middel.

Praktische tips bij het kiezen
Bedenk goed wat je verwacht van het bureau. Wil je een paginagroot interview in Trouw, aanschuiven bij De Wereld Draait Door of liever met je producten op de trend- en shoppingpagina’s van de bladen? Het ene bureau is beter in kranten en andere dagmedia, terwijl het andere weer sterk in de bladen of online media is.
Let vervolgens op specialisme, ieder pr-bureau heeft een eigen sterke kracht. Dat kan bijvoorbeeld fashion zijn of kinderen. Laat je uiteraard ook informeren over de kosten en kijk of de mensen achter het bureau bij jou passen.

Blijf trouw
Heb geduld, niet altijd is resultaat na een week al meetbaar, meestal niet zelfs. De bladen werken ver vooruit en niet altijd past jouw productnieuws direct nu, maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebruikt zal worden. Wij krijgen zelfs nog wel eens reacties op persberichten van meer dan een jaar geleden! Je ziet ook vaak dat een merk in de periode na het persbericht zelf ook steeds meer gevonden wordt door de media, voor heel andere producten of nieuwtjes. Ga niet te snel ‘shoppen’ tussen bureaus.

Tenslotte:
Laat je niet verleiden tot het spreiden van je kansen door tegelijkertijd diensten van verschillende PR-bureaus te kiezen. Dit zal vooral veel verwarring bij de pers veroorzaken, wie vertegenwoordigt jouw merk of winkel nu werkelijk? Bij wie moeten ze zijn als ze iets van jou nodig hebben?
Daarnaast kan de pers daardoor overvoerd en dus geïrriteerd raken: beeld bij de een, persbericht bij de ander en in een showroom komen ze weer je producten tegen.
Echt niet doen.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *