Handelsmissie naar Alibaba in China

alibaba handelsmissie

Gastcolumn door Sandra Bottram-de Louwere van Puckababy

Met ZKH Prins Constantijn op reis; zoiets maak ik niet dagelijks mee. Een verrassing dus om een uitnodiging hiervoor te ontvangen. Het zou om een ‘E-handelsmissie’ naar Alibaba gaan, het grootste internetbedrijf van China. Met een delegatie van honderd Nederlandse en Belgische bedrijven naar de Alibaba campus in Hangzhou.
Thuis legde ik het eenvoudig uit door te zeggen dat ik het ‘Sillicon Valley van Azië’ zou gaan bezoeken. Ik had namelijk de neiging te denken dat het allemaal in de States gebeurde. Die gedachte heb ik na het eerste half uur in Hangzhou al moeten laten varen.

Het is niet te bevatten hoe doordacht Mr. Jack Ma zijn persoonlijke missie vorm heeft weten te geven; ‘To make it easy to do business anywhere’.
Daardoor is Alibaba ook zóveel meer dan Alibaba.com en Ali-Express, nog zo’n eyeopener. Op bijna sciencefictionachtige wijze wordt er big data verzameld die vervolgens ongemerkt, maar als rode draad, door het gedrag van de Chinezen loopt.
Het is bizar om te zien hoe Mr. Ma in zo’n korte tijd zoiets groots heeft neergezet. En nu wordt daarmee doorgepakt naar de rest van de wereld. In India, nog zo’n upcoming grootmacht op de wereld, zijn de eerste stappen gezet. Wellicht sneller dan verwacht, ontkomen wij er hier ook niet aan.

Bijzonder om zo’n wereldveranderende persoon in levenden lijve te mogen ontmoeten. Dat doet toch wel iets met je. Maar het werd nog mooier.
Uit alle 100 bedrijven bleek Puckababy door Alibaba te zijn gescout als merk met de grootste potentie voor China. Waarna er all-over China een artikel over mezelf en ons hele slaapconcept verscheen op allerlei nieuwsplatformen en in kranten. Niet vervelend om dan in één adem te worden met Prins Constantijn en Mr. Jack Ma.
Altijd kritisch op onszelf, en met veel respect voor andere bedrijven, vroegen we ons heel eerlijk af: Waarom wij? Het antwoord daarop is de reden waarom ik dit met jullie deel. Het is namelijk de combi van baby, design, status & Europe waar de Chinese consument zo naarstig naar op zoek is. Online is ‘baby’ de snelst groeiende branche in China. Mogelijk biedt het voor jullie ook enorme kansen!

En natuurlijk, niet iedereen kan zich een high-end product veroorloven en we mogen ons niet blind staren op de grootte van de markt. Je moet je merk daar tenslotte ook nog maar weten te vermarkten. Maar vergeet niet; de éénkindpolitiek is ervan af, het zijn allemaal prinsjes en prinsesjes, er is weinig vertrouwen in eigen producten en status telt. De vraag is er en dat is al een hele belangrijke! Al geldt dit maar voor een topje van de 18 miljoen baby’s die in 2018 zullen worden geboren; daar liggen voor de mooie babymerken met unieke producten en een duidelijke positionering hele fraaie kansen.

Voor ons viel in Hangzhou heel veel in één keer op zijn plaats. Wij moeten hier nu mee doorgaan; timing is cruciaal. Mede geïnspireerd door de oproep van onze Prins en Mr. Ma: Het zit jullie in de genen om prachtige producten te designen en de wereld ermee te veroveren. Vergeet China niet.
Wat begon als een eerste kennismakingstrip met e-commerce in China, bleek een reis te zijn met verregaande gevolgen. We gingen als no-no’s, maar door de juiste mensen te mogen ontmoeten, zijn we een schat aan informatie rijker. En blijkt er voor babymerken in het bijzonder grote groeikansen te liggen. Wat een geluk!



2 reacties op “Handelsmissie naar Alibaba in China


Bertie Keizer op schreef:

Wij hebben al twee keer wat besteld bij dit soort bedrijven maar twee keer niet gekregen en ook geen geld terug.



Carola op schreef:

Dank voor je reactie Bertie…. dat is een kwalijke zaak, ik zou er zeker melding van maken bij de consumentenbond oid!