Imaginarium

Imaginarium

Dachten we dat er maar twee soorten speelgoedwinkels waren in Nederland: die van de Blokker-keten (Bart Smit, Intertoys) en Top1Toys naast de enkele houten speelgoedwinkels die Nederland nog rijk is. Maar sinds kort is Nederland een nieuw speelgoedwinkelconcept rijker: Imaginarium!  BabyWereld bezocht de pas geopende vestiging in Amstelveen en trof twee enthousiaste ondernemers.

 
Alleen de entree al is de moeite van een bezoekje waard; de kenmerkende winkelpui heeft een grote ingang voor volwassenen en een kleine voor kinderen.
Franchisenemers Niels Hötte en Cazijn Langeler, beiden eigenaar, hebben de exclusieve rechten voor Nederland gekregen. Hoe hebben ze in deze tijd de stap durven zetten? Niels Hötte, telg van de Jumbo familie vertelt: ‘Ik kom uit een speelgoedfamilie. Na mijn studie werkte ik in Hong Kong voor een Chinese speelgoedfabrikant die ook voor Imaginarium produceerde. Daar maakte ik al kennis met hun bijzondere assortiment. Ik keerde daarna terug naar Nederland om bij Jumbo te gaan werken, maar het concept van Imaginarium bleef door mijn hoofd spoken. Waarom was dit nog niet in Nederland? Ook wilde ik graag voor mijzelf beginnen.’ Niels ontmoette Cazijn die na een eigen productiemaatschappij, jaren bij McKinsey had gewerkt maar ook de wens had ondernemer te worden. Cazijn: ‘Bij Mckinsey leerde ik snel wat bedrijven goed of fout doen en hielp mee om bedrijven beter te laten presteren. Niels en ik besloten samen te werken, we zijn naar Spanje afgereisd en hebben daar ons plan gepresenteerd.’

ImaginariumHet Spaanse hoofdkantoor (380 winkels in 28 landen) zat niet direct te wachten op uitbreiding in Nederland. Niels: ‘Imaginarium wil graag groeien, maar liever in de landen waar ze al zitten omdat daar nog genoeg groeipotentie is. We hebben de directie er dus wel van moeten overtuigen dat Nederland toch wel een land is waar je moet zitten.’ Over de oprichter van Imaginarium hebben de twee ondernemers niets dan lof. ‘We zijn niet voor niets zo enthousiast. De oprichter en geestesvader van Imaginarium heeft zo’n visie over speelgoed dat je dankbaar bent dat je daaraan mee mag werken. Hij snapt hoe het werkt.’

Hoe zien ze hun positionering? Niels: ‘Qua aanbod speelgoedwinkels zijn er natuurlijk niet veel smaken. Je hebt Blokker met Bart Smit en Intertoys, Top1Toys, en daarnaast de in ons land dun bezaaide houten speelgoedwinkels. Daartussen zat niets. Het aanbod van de grote ketens is ook hetzelfde: veel plastic, schreeuwerig speelgoed dat allemaal in China wordt geproduceerd met daarnaast A- merken zoals Lego en Playmobil. Maar het probleem is dat je deze A-merken bijna overal ziet, ook bij Albert Heijn of Lidl, en dat maakt het tot een eenheidsworst. Aan de andere kant zie je de houten speelgoedwinkels; deze zien er prachtig uit, er wordt met liefde ingekocht maar er wordt niet nagedacht over een schappenplan en conversie in de winkel, waardoor de bedrijfsresultaten niet de beste zijn. Wij zitten er met Imaginarium precies tussenin. Ons aanbod met private label is wezenlijk anders en onze producten zijn nergens anders te koop. Wij hebben hout én plastic maar met de focus op educatie en ontwikkeling, plezier, verbeelding en creativiteit. Een bezoek aan onze winkels is een beleving, alles staat overzichtelijk uitgestald, mensen raken enthousiast en worden geïnspireerd. Ook onze catalogus is belangrijk voor het overbrengen van het concept. Speelgoed zoals tablets, fotocamera’s, trapauto’s en muziekinstrumenten, mag bij ons worden uitgeprobeerd. Service staat bij ons hoog in het vaandel: ons personeel weet alles over de belevingswerelden van kinderen en kunnen consumenten goed adviseren voor een cadeau. Onze prijzen zijn ook goed omdat we met 380 winkels groot kunnen inkopen en niet hoeven te concurreren met andere winkels.’

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *