Interesse in babylicenties? Bezoek CPLG Brand Day op 19 maart!

CPLG heeft een groot aantal licenties in haar portfolio, van Teletubbies, Peter Rabbit, Gouden Boekjes reeks en Sesamstraat Baby. Licensing is zeker een effectieve manier om een grote bekendheid te krijgen in de doelgroep baby’s, peuters en hun ouders. Weten wat CPLG voor u kan betekenen? Bezoek de CPLG brand day op 19 maart! Locatie: Zuidpark Spaklerweg 52, 1099 BC Amsterdam, van 10.45 tot 17.30 uur, aanmelden via wvanderlingen@cplg.com

Uit de publicatie in BabyWereld december 2014

In de speelgoedmarkt zijn licenties niet weg te denken maar ook babyproducten lenen zich uitstekend voor de licentiemarkt! Deze boodschap komt van één van de grootste licentiebureaus van de Benelux, CPLG in Amstelveen, met een zeer groot portfolio aan licenties, variërend van Minions, Dora tot Sesamstraat en Teletubbies. ‎We worden door Managing Director Maarten Weck en Marketing en Retail Director Brenda Draaisma ingewijd in de wereld van licenties en wat deze qua omzet voor u kunnen betekenen!

Maarten legt uit wat CPLG doet en wat licenties precies zijn: ‘Wij zijn een business-to-business bedrijf en treden als onafhankelijk agent op voor merken om deze commercieel in de markt te zetten. Simpel gezegd: wij zorgen dat het beeldmateriaal van onze merken gecombineerd wordt met consumentenproducten voor een nog grotere zichtbaarheid in de markt. Licensing, vertelt hij verder, gaat over het gebruik van beeldmateriaal op een product. Zodra partijen geïnteresseerd zijn om met dit beeldmateriaal te werken gaan we een juridisch contract aan. Per verkocht product gaat er een bepaald percentage van de opbrengst naar de beeldmerkeigenaar. De licentienemer committeert zich verder om het beeld op een juiste manier te gebruiken.’

Grote mogelijkheden in babymarkt

Dat licensing lucratieve business is blijkt wel uit de grote groei van de laatste jaren. Waren er 20 jaar geleden nog zo’n 20 merken, inmiddels spreken we over honderdtallen, zo krijgen we te horen. De babymarkt is wat dat betreft nog een beetje onontgonnen gebied maar Maarten ziet grote mogelijkheden. ‘Er is een duidelijke trend waarbij ‘properties’ bestemd voor oudere kinderen vertaald worden naar het babysegment. Ook zien we dat merken die vroeger bij de ouders populair waren opnieuw worden afgebeeld op babykleding en kinderproducten. Denk aan Troetelberen, Baby Pink Panther en Sesamstraat die in 2016 zijn 40e verjaardag viert in Nederland. Deze klassieke characters hebben een enorme draagkracht en lopen door alle generaties heen: baby’s, kinderen maar ook volwassenen!’
Een andere reden waarom licenties interessant zijn is volgens Maarten het gebruik van een beeldmerk omdat het een bepaalde emotie oproept bij de consument. ‘Dit product hoef je dan niet meer te vermarkten, want dat doet dat product zelf al in de schappen van de winkels. Het is ook een kostenrisicoloze operatie omdat wij werken met een rekenmodel waarbij je per verkochte eenheid afrekent.’

Volgens Brenda gelden voor licenties weinig beperkingen en komen bijna alle babyproducten ervoor in aanmerking zoals babykleding, softtoys, pluche, speelgoed, badproducten, textiel, meubelen etc. ‘De licentienemer mag altijd zijn eigen sausje over het beeldmerk gieten, dat stimuleren we juist. Dus het kan zowel een zilveren lijntekening van het character op bedtextiel zijn als ook de volle kleurstelling.’ Maar CPLG gaat nog een stapje verder. Brenda: ‘We bieden licentienemers mogelijkheden om cross promotioneel samen te werken en helpen graag een handje om de weg naar de retail te vergemakkelijken. Zo organiseren we acties en wedstrijden overkoepelend voor de merken zodat iedereen met deze licentie daarvan kan profiteren.’
Licensing is dus zeker een effectieve manier om een grote bekendheid te krijgen in de doelgroep baby’s, peuters en hun ouders. Interesse of meer informatie over wat CPLG voor u kan betekenen? Bel of mail met Maarten Weck, 020-4262420, mweck@cplg.com

Voor deze licenties zoekt CPLG nog deelnemers: Teletubbies, Peter Rabbit, Gouden Boekjes reeks en Sesamstraat Baby.

foto: Sesamstraat




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *