Jonge babyprofessionals nemen BabyMax over

BabyMax Veenendaal is een legende in Nederland, na het vertrek van de vorige eigenaren werd de winkel overgedragen aan een investeerder, maar is nu volledig in handen van twee ondernemende broers.

Herman en Wilfred Breunissen komen uit de kaashandel. Hoe kom je van de kaas in de babymarkt? Wilfred: ‘We hadden met mijn vader samen drie kaaswinkels en we wilden graag in korte tijd gaan uitbreiden naar 10 winkels. Onze accountant wees ons op een investeerder die BabyMax had overgenomen en toen we met hem in contact kwamen gaf hij aan dat er misschien meer toekomst zat in deze zaak. We besloten vervolgens onze drie kaaswinkels te verkopen en in BabyMax te investeren. De winkel is nu na twee jaar volledig ons eigendom.’

Hun jonge leeftijd is geen issue, want het ondernemen zit hun in het bloed. In 2010 werd Herman gekozen tot Jonge Ondernemer van het Jaar in Wageningen en het jaar erna werd zijn winkel tot Beste Winkel in Wageningen uitgeroepen. En ook van BabyMax willen Herman en Wilfred een succesformule maken.
‘Een nieuwe zaak beginnen is altijd moeilijk, een bestaande zaak is gemakkelijker want daar zit de loop al in’, legt Herman uit. De cijfers van de vorige eigenaren waren goed, dus er is potentie. De ruimte is goed, er is een webshop en de concurrentie in deze omgeving is onveranderd. Wij zien het als een uitdaging om hier een succes van te maken.’

De broers zijn 24 en 27 jaar oud. Herman is weliswaar vader, maar was onbekend in de markt. Door het personeel van de vorige eigenaren over te nemen is veel kennis en deskundigheid behouden. De vorige eigenaresse heeft de broers nog een lange tijd bijgestaan zodat beiden inmiddels goed zijn ingeburgerd.
Over de markt zegt Wilfred: ‘We dachten dat de markt veel groter zou zijn qua winkels, maar dat valt wel mee, er zijn niet veel onderscheidende, toonaangevende winkels. En willen wij ons juist onderscheidend profileren. We hebben met 11.000 artikelen een zeer uitgebreid assortiment, en qua prijs zitten we gelijk met de grote aanbieders. Onze winkel trekt klanten door aantrekkelijke prijzen, internet marketing, lokale advertenties in kranten en natuurlijk mond-op-mond reclame, want BabyMax heeft een grote naamsbekendheid.’
Wilfred: ‘We bouwen ons klantenbestand op met onze nieuwsbrief en we zijn bezig met een nieuwe website, ingedeeld in leeftijdsfasen, zodat we meer gericht acties kunnen inzetten. Ook zijn we redelijk druk met Facebook en natuurlijk gewoon actief in onze winkel. Het is heel belangrijk dat mensen bij ons in de winkel komen, want als ze hier komen voor een kinderwagen, dan kopen ze er altijd wat bij.’
De winkel in Veenendaal wordt bezocht door klanten uit alle windstreken, van Den Helder tot Limburg. Bezoekers maken er vaak een dagje uit van en deze klanten kopen vaak de hele babyuitzet bij BabyMax.

BabyMax beschikt over een uitgebreide showroom van 1300 m2 op de Veenendaalse meubelboulevard. Qua inrichting hebben de broers het een en ander aangepast. ‘We hebben wel shop-in-shop voor A merken, maar wij toch zijn meer fan van alles bij elkaar zetten, dus alle stoelen, alle kinderwagens, alle dekentjes enz. En het liefst van de beste merken en alle kleuren. Dan geef je de klant meer overzicht.’ Vindt een klant niet wat hij zoekt dan wordt samen met de klant via een groot LCD scherm gekeken naar andere merken en kleuren in de webshop. Voor de toekomst wordt er nagedacht over informatiepanelen in de winkel.

Op de vraag wat ze van de ontwikkeling vinden dat klanten komen kijken maar elders kopen, reageren ze nonchalant: ‘Dat gebeurt nu eenmaal, je kunt toch niet kijken in de portemonnee van een ander, het gaat erom dat ze ons de omzet gunnen. Het is net als in de kaas; het gaat erom hoe je de klant helpt en elke klant is er één.’

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *