Kidsmarketing moet stoppen

Er moet een einde komen aan ‘kidsmarketing’, dat is reclame gericht op kinderen, volgens sommige wetenschappers, organisaties zoals de Consumentenbond, de Nederlandse Obesitas vereniging en de Hartstichting. De voedselindustrie moet stoppen met het aanprijzen van ongezonde artikelen met teveel verzadigd vet en suiker aan kinderen tot en met 12 jaar. Het gaat volgens de alliantie om een niet weerbare groep die het verschil niet kent tussen reclame en informatie. Door deze reclame te verbieden kunnen kinderen een gezonder voedingspatroon aanleren met minder kans op overgewicht en chronische ziekten zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Overgewicht bij kinderen

Momenteel heeft een op de zeven kinderen last van overgewicht. De marketing zou zich volgens de alliantie moeten beperken tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid, te vinden in de basisproducten van de Richtlijn Voedselkeuze van het Voedingscentrum.



2 reacties op “Kidsmarketing moet stoppen




Carola op schreef:

Dag Lars, mooie toevoeging van dit verhaal, zie ook consumentensite BabyStuf.nl waar we hier over schreven. Externe links mogen eigenlijk niet op de site, maar ik vind dit wel een nuttige toevoeging in de discussie!