Kleine Fabriek: van orderbeurs naar netwerk platform en merkpositionering

Niet alleen het winkellandschap is drastisch veranderd, ook beursorganisaties moeten rekening houden met een ander inkoopklimaat en economische tegenslag. We vroegen de Roel Ruyten, event producer van kleine fabriek hoe zij hierop inspelen.

Wat is er veranderd in het Nederlandse en internationale beurzenlandschap?

‘We merken dat er veel aan de hand is. Zo is CPH kids gestopt en ook de beurs in België afgelopen zomer is na één editie niet verder gegaan. Het is belangrijk om te blijven vernieuwen en te luisteren naar de markt. Dat geldt zowel voor bezoekers als voor merken. Zo hebben we voor bezoekers de entreeprijs in de voorverkoop verlaagd. Daarnaast hebben we de segmenten Object+, Blueprint, Star en Industry voor deze tweede editie nog beter neergezet. Met deze indeling in segmenten proberen we een zo duidelijkheid mogelijk beeld te scheppen voor zowel bezoekers als voor exposanten en pers. Blueprint hebben we daarbij totaal vernieuwd, wat meer bij de belevingswereld van de bezoeker past.’

Hoe zie jij de ontwikkeling van jullie beurs voor nu en in de toekomst?

‘We merken dat het doel voor een deel aan het veranderen is; van orderbeurs naar netwerk platform. Het gaat er om nieuwe klanten te verwerven, maar ook om je bestaande klanten te ontmoeten. Daarnaast is het ook steeds belangrijker om je als merk te positioneren. Dat het meer gaat dan om alleen order schrijven, maar ook de positionering, hoe zet je jezelf in de markt, welk image van je merk wil je uitstralen is van belang. Al die verschillende aspecten faciliteren we als kleine fabriek.’

Is er verschil tussen fashion en accessoires in dit opzicht?

‘Er is een algemene trend dat accessoires steeds belangrijker worden, Dat zie je ook in kindermode. Vaak is het iets dat winkels erbij doen, wat zorgt voor een goede doorverkoop en minder seizoensgebonden is of op kortere termijn geleverd kan worden waardoor winkels ook hun aanbod kunnen blijven verversen en zo de consumenten blijven inspireren.’

Verwacht je meer samenwerkingen op beurzenvlak?

‘Met alle belangrijke Europese (kinder)vakbeurzen hebben we goed contact, zo bezoeken we de beurzen regelmatig en nodigen wij hen uit om kleine fabriek te bezoeken. Met Pitti Bimbo in Florence stemmen we onderling de data af. Op die manier bepalen we de data van kleine fabriek voor de komende periodes. Dit om zowel merken als bezoekers de mogelijkheid te geven zoveel mogelijk beurzen te bezoeken, inspiratie op te doen en te kijken wat er op de verschillende markten speelt.’

Kostenaspect is vaak een punt, wat zijn de voordelen om toch deel te nemen?

‘Soms zijn er merken die zelf iets willen doen. Een collectiepresentatie, klein event, enz. We merken dat niet alle retailers de tijd hebben op veel gespreide activiteiten naast hun drukke werkzaamheden te bezoeken, de winkel moet immers ook open. Op kleine fabriek komen toch in twee dagen praktisch de gehele Nederlandse markt en veel buitenlanders. Dat bereis je niet zomaar. Naast retailers komt er ook veel (inter)nationale pers wat ook een toegevoegde waarde oplevert. Zo komen vanuit verschillende richtingen alle facetten van de branche in twee dagen bij elkaar. Natuurlijk is het een investering, maar het is van belang voor merken om juist nu te investeren in zichtbaarheid en positionering.
We denken graag mee met merken en staan we altijd open voor nieuwe initiatieven. We hebben bijvoorbeeld een nieuw concept ontwikkeld voor het segment Object+ waar kleinere merken en starters zich op een creatieve en kostenbesparende manier kunnen presenteren. Deze nieuwe presentatiemogelijkheid binnen Object+ is specifiek bedoeld voor kleine creatieve merken speelgoed, beddengoed, meubels en accessoires voor wie een reguliere 10m2 stand nog te groot of te hoog gegrepen is. Deze stand gaat uit van een vaste opstelling met een drietal planken tegen een zeer aantrekkelijk tarief.’
Er zijn maar een beperkt aantal van deze pareltjes beschikbaar.

Dit artikel is verschenen in BabyWereld juni 2013




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *