Markt van grootouders: een goudmijn voor gespecialiseerde retailers

Het Amerikaanse vakblad Kids Today heeft een interessant onderzoek gedaan naar de markt van grootouders voor baby- en kinderproducten. Nu is de Amerikaanse markt een andere dan bij ons in Nederland en vele malen groter, maar de conclusies en aanbevelingen zijn zeker ook in ons land goed bruikbaar!

De Verenigde Staten tellen 70 miljoen grootouders. Voor dit onderzoek is gekeken naar het aantal opa’s en oma’s, de leeftijd, het inkomen, de regio en het aantal kleinkinderen.

Kansen voor de retail

Dit wetende zijn grootouders dus een heel interessante doelgroep voor retailers. Kids Today sprak met twee grote retailers over het bestedingspatroon en de kansen voor retailers. Volgens GreenPea Baby and Child, een retailer in North Carolina hebben grootouders veel te besteden, houden ze van een uniek product, vinden ze het leuk om kinderen en kleinkinderen te verwennen en helpen ze hun kinderen graag bij het kopen van kwaliteitsmeubelen.
Om deze doelgroep beter te bereiken is het verstandig om te adverteren waar grootouders winkelen. Qua marketing zijn er diverse creatieve acties te verzinnen zoals op een vaste dag in de maand een ‘opa & oma winkeldag’ te  houden waarbij 10% korting wordt gegeven. Denk ook eens aan een aanvullende workshop ‘installeer een autostoel’, of organiseer een ‘oma avond’ met de nieuwste verzorgingsproducten en tips.

Dit is een ingekort bericht uit het februari nummer van Baby-Wereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *