Meer winkels weg, maar voorzichtig herstel

Q&A onderzocht de winkelstand in Nederland. Ons land telt nog 90.000 winkels (in 1950 200.000 winkels). Sinds het begin van de crisis zijn er in totaal 22.000 fysieke winkels verdwenen, het gaat daarbij om 4% krimp per jaar. De oorzaken zijn duidelijk: mensen hebben minder te besteden en steeds meer mensen bestellen via internet. Volgens Q&A geen slechte ontwikkeling, want door het verdwijnen van niet zo goed lopende winkels krijgen de winkels die overblijven het beter. Bedrijven die doorstarten gaan verder met minder filialen. In de modebranche is deze ontwikkeling goed te zien: in 2007 werd er 10 miljard euro omgezet waarvan ongeveer 250 miljoen via internet. In 2014 daalde de omzet naar 8,4 miljard euro waarvan 850 miljoen via internet.

Winkelbeeld veranderd

Volgens Q&A lijkt alles weer voorzichtig aan te trekken, al is het winkelbeeld flink veranderd: er zijn winkels verdwenen, winkelgebieden veranderen en bestaande winkels krijgen een makeover. Hoogleraar Retail Marketing, Laurens Sloot, meldt dat er bij dit onderzoek geen rekening is gehouden met het aantal nieuwe webwinkels, de enorme keuzemogelijkheden van consumenten, ook bij webwinkels in het buitenland.

Dit is een gedeelte uit een artikel van Baby-Wereld februari 2015.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *