Neurenberg: de Europese hoofdstad van speelgoed

Toy Fair

Het moet me van het hart dat de meeste speelgoedwinkeliers eigenlijk veredelde ‘dozenschuivers’ zijn. Als ik rond Sinterklaas door een van de grote speelgoedwinkels loop, dan is het alleen maar een kwestie van prijzen en kortingen met als de ultieme aanbieders Lego, Fisher-Price of Playmobil, alsof dit de enige merken ter wereld zijn… In de maanden voor de Sint is het in de speelgoedwinkels dan ook verschrikkelijk druk. Ze moeten dan hun jaaromzet goedmaken. Maar wat doen de speelgoedwinkels dan gedurende de rest van het jaar? Ze verkopen in de zomer opblaasbootjes en waterpistolen, maar het is lang niet zo druk als in de november- en decembermaand.

Door deze prijzenslagen, het enorme aanbod en marges die onder druk staan zie je dan ook dat speelgoedwinkels steeds meer naar babyspulletjes gaan kijken. Toys-R-Us  is daar een goed voorbeeld van. Deze begon als speelgoedwinkel maar werd daarna via stuntprijzen met luiers, ook aanbieder van kinder- en wandelwagentjes.

Op dit moment verkopen ze een volwaardige babyuitzet. Het assortiment is uitgebreid met autozitjes, babybedjes, kinderstoelen en meubeltjes die je in elke Toys-R-Us kunt vinden. Alle internationale fabrikanten van babyproducten houden Toys-R-Us dan ook nauwlettend in de gaten.

Oké, dit voorbeeld geldt dan niet voor Nederland, want de lancering is niet goed gelukt in ons land. Maar even ter illustratie: de aantallen buggy’s die Toys-R-Us per maand verkoopt schat ik op ongeveer het aantal dat wij in Nederland in 20 jaar verkopen. Dit soort speelgoedwinkels nemen zulke grote aantallen af dat de Chinese fabrikanten alleen nog maar interesse hebben in dit soort grote afnemers. Babywinkels zijn leuk, hebben veel meer smaak, weten veel meer van de techniek en helpen ook bij het bepalen van de kleur en trends, maar de handel komt van de speelgoedgiganten.

Nu is de vraag: ‘Zullen deze speelgoedwinkels ook op de babymarkt echt actief worden?’ Dus zijn we naar het hol van de leeuw gegaan: de internationale speelgoedbeurs in Neurenberg, de Toy Fair, midden in het Zwarte Woud. Opgericht door Heinrich Schreyer, de speelgoedfabriek van ‘Schuco’ afgeleid uit de oorspronkelijke naam: Sch(reyer) u(nd) co (de eerste blikken autootjes voorzien met opwindmotortje).

Een prachtige beurs met meer dan 13 zeshoekige zalen, maar het aanbod van babyartikelen was bijzonder laag. We hebben heel veel treintjes en vliegtuigen gezien en maar weinig echte babyproducten. Toch gebeurt er wel heel veel op deze beurs. Ik sprak een Nederlandse fabrikant die mij vertelde dat 70% van zijn export buiten Europa op deze beurs geschreven wordt, van Sri Lanka tot Zuid-Amerika. Klanten die je normaal nooit treft lopen hier veel rond. Zo kreeg hij, terwijl ik daar zat, een aanvraag voor een offerte voor 2.300 winkels in een gedeelte van Rusland. Dat zijn wel aantallen!

Ik begreep dat er een nieuwe hal komt, speciaal bedoeld voor de uitbreiding met babyproducten! Wie weet een idee voor de VBKV om op deze beurs een mini Holland paviljoen te openen, al is het alleen maar om te testen of er belangstelling is voor het Nederlandse ontwerp.

Vier straten van de beurs verwijderd vind je een grote winkel van Toys-R-Us, die er nu tijdens de beurs piekfijn uitzag. Alles was op voorraad en alles was netjes opgeruimd. Naast enkele prachtige Lego figuren en een bijzondere display van Playmobil, was er vooraan ook een babyafdeling en deze was gewoon af. Ik zag Maxi-Cosi ‘look-a-likes’ al vanaf 49 euro, maar ook de originele varianten stonden gewoon naast elkaar. Ledikantjes, lakentjes, matrasjes, alles was te koop. Ik denk dat deze winkel ook na de Sinterklaas een belangrijk gedeelte van zijn jaaromzet te danken heeft aan de babybranche.

En dan is er nog iets. Heeft de consument eenmaal de ‘loop’ naar deze speelgoedwinkel gevonden, dan wordt hij ook op geraffineerde wijze verleid om toch minimaal een keer per maand langs te komen. Is het niet voor de extreem goedkope Pampers, dan wel voor een voedingslijn of zeer uitgebreide collectie spenen. Ik noteerde een schap van 5 meter breed. Het is duidelijk dat de klant dan ook aandacht zal hebben voor de ‘Toys’.

Dit was een openbaring in Neurenberg. Maar gelukkig zijn onze Nederlandse speelgoedwinkels nog niet zover. Ik vraag me af wat te doen als ook onze speelgoedwinkels, in navolging van de grote webshops, zich op de babybranche gaan storten? Het zal er niet makkelijker op worden.

Door Jan Pieter Vos

Jan Pieter Vos




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *