Onbekend maakt onbemind

ABC Kids Expo

Louisville was dit jaar veel beter dan vorig jaar. Vorig jaar was ik een beetje negatief over de Amerikaanse babybeurs, de ABC beurs in Louisville. Ik zou het dit jaar wel vanuit mijn luie stoel via de sociale media doen. Maar omdat onze vlucht zo slecht was kregen we een vergoeding voor een nieuwe trip en kan ik u nu iets vertellen over de beurs van 2012.

Nou die was veel beter; kon ook niet anders. Misschien moesten we allemaal nog wat wennen aan deze opzet. Wat ik heel goed vond van de ABC beurs was dat de belangrijkste handelsdagen ook op de werkdagen vielen. Als je op maandag (en de rest) naar de beurs ging, dan wist dat dat je op elke stand geholpen kon worden.

Minder leuk voor de organisatie was dat de grote standhouders er dit jaar niet bij waren zoals Summer en Kids2 Graco, om maar een paar namen te noemen.

De beursorganisatie had de gaten met veel creativiteit ingevuld. Zo was een grote plek opgevuld met een glinsterende Amerikaanse caravan, een Airstream voor de kenners. Maar die caravan was aangepast als koffiebar midden op de beurs met allemaal leuke zitjes eromheen. En de standhouders rondom de caravan fungeerden als sponsor zodat de bezoekers van die stands gratis koffie konden krijgen.

Ook voor de nieuwe producten was het een succesvolle beurs. Alhoewel je goed moest zoeken – maar dat moet je altijd – om de juiste juweeltjes te vinden, waren er dit keer heel veel kleine uitvinders en ontwerpers die nu hun kans schoon zagen. Juist omdat de grote jongens er niet waren heeft deze groep van starters, denk ik, ook een goede beurs gedraaid.

Echt Amerikaans was de party op 4th Street. Stel je voor, de organisatie had samen met de stad Louisville de belangrijkste uitgangsstraat van Louisville afgesloten om samen met de beursbezoekers een groot feest te geven. Alle bars, restaurants (inclusief Hardrock café) deden mee. Gewoon een party met een paar duizend beursbezoekers. Jammer dat de verbinding vanuit Europa een probleem blijft. Je moet zo vaak overstappen. Dit is eigenlijk het enige minpuntje. Volgend jaar is de beurs weer terug in Las Vegas. Een rechtstreekse vlucht en daar is veel meer te doen.

Dit brengt me eigenlijk op onze eigen Nederlandse babybeurs van de VBKV. Ik moet zeggen dat de afgelopen beurs een van de gezelligste beurzen was sinds lange tijd. Door de opstelling was alles veel overzichtelijker. De brede lege paden waren weg, en doordat alles veel dichter bij elkaar zat was het een stuk knusser.  Een heel goed idee was het sprekerspaviljoen. Ik heb de lezing over Twitter en andere sociale media meegedaan. Je leert er toch wel wat van. Nooit geweten dat er nu al zoveel sociale media zijn. Het groeit de pan uit. Met een goede uitleg kwamen we een stuk verder. Je kunt dan wel zeuren dat het zaaltje eigenlijk een beetje te klein was, nou dan wordt het volgend jaar wat groter. Maar het idee is goed en brengt wat actie. De diskjockey voelde goed aan wat voor soort muziek hij moest draaien en zorgde voor de juiste sfeer. En dat was nu het gevoel: de beurs had de juiste sfeer.

Wat ik dan wel bijzonder onsportief vind is dat er toch bedrijven zijn die een grote mond hebben en niet op de beurs willen staan, maar dan wel met collectie- en orderboek op het terras gaan zitten. Ik begrijp dat daar niets tegen te doen is, maar als je lange tafels met stoelen neerzet dan zou je als organisatie gewoon pal naast zo’n figuur kunnen gaan zitten. Wedden dat die een rode kop krijgt en dat de orderboeken weer snel in de tas verdwijnen. Confronteer ze gewoon met dit gedrag, dat is de beste methode. Overigens, op de ABC show in Amerika heb ik dit gedrag niet gezien.

De laatste beurs (Frankrijk) is eigenlijk geen beurs, want Parijs heeft geen echte babybeurs meer. Dat zal de Franse omzet en export wel danig drukken, want nu is er niemand die weet wat de Franse industrie ons te bieden heeft. En je weet, ‘onbekend maakt onbemind’. Dat er geen Franse beurs meer is, is niet te wijten aan de Franse leveranciers maar aan de beursorganisaties die zichzelf met megahoge prijzen uit de markt hebben geprijsd. Dus als we nu naar de Franse Beurs gaan, dan doen we dat op een Franse huurfiets die overal in Parijs staan en gaan we alle leuke winkeltjes en warenhuizen bekijken. En dat is eigenlijk wel zo leuk, al geeft het niet een totaaloverzicht.

Zo zagen we nog een hele echte speelgoedwinkel. Dit was een winkel waar je dagen in rond kon hangen, waar geen dozen stonden van Amerikaanse multinationals en die je het gevoel gaf van een echte speelgoedwinkel.  Er was wel heel weinig dat voorzien was van een CE keuring, maar dat hoort ook niet bij zo’n winkel. Je moet er genieten en gelukkig zijn dat er nog zulke mooie winkeltjes bestaan.

Door Jan Pieter Vos

Jan Pieter Vos




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *