Rocking the Retail Boat bij What’s going on in (R)etailing?

what's-going-on-in-retailing

Om meer te weten te komen wat er speelt in de retail en toekomstige ontwikkelingen, is er jaarlijks het ‘What’s going on in (R)etailing’ event dat we op 16 april jl. bezochten. Locatie: Passenger Terminal Amsterdam. Opkomst: meer dan 500 deelnemers. Keynote speaker: Werner Vogels van Amazon.com.

Het ochtendprogramma was gereserveerd voor interactieve Boot Camps, alleen toegankelijk voor retailers, merken en fabrikanten van producten die door retailers worden verkocht. Bezoekers konden kiezen uit de thema’s: Mobile, Big Data & Analytics, Omni-Channel en Retail Supply Chain. Daarna opende dagvoorzitter Maarten Bouwhuis van BNR Nieuwsradio het middagprogramma in de grote zaal.

Cross-channel klant koopt het meest

Volgens Marco Wolters, Head of Retail van GfK spendeert alleen de groep van 65-plussers, alle andere doelgroepen staan onder druk. Daarom moet je je als retailer het volgende afvragen: 1. Wie is mijn consument? 2. Wat is hun gedrag en hoe kiezen ze? en 3. Zorg dat ze loyaal worden met je merk en zo veel mogelijk besteden.
De omzet in kleding en schoenen is flink gedaald van 12,3 miljoen in 2010 naar 10,3 miljoen in 2014. Er is sprake van een afname in kopers, in aantal stuks en in bestedingen (-16%). Daarnaast hebben we te maken met internationalisering, online groei, recessie en stagnerende consumptieve bestedingen. Online verkopen zijn vervijfvoudigd sinds 2007 maar trekt volgens Wolters vooral prijsjagers aan. Cross channel kopers spenderen het meest, blijkt uit onderzoek; 53% koopt in fysieke winkels, 47% koopt online. Dus het is zaak om de consument in de customer journey te vangen. Vooral met mobiele devices is nog veel winst te halen. Hij eindigt met de boodschap dat de markt nog flink door elkaar zal worden geschud door de komst van Amazon, Alibaba en lokale partijen.

Winkelbeleving en terug naar lokale markt

Eric Coorens is COO van de Macintosh Retail Group waaronder merken als Brantano, Invito, Manfield, Kwantum en Scapino; 987 winkels groot en 12 webshops. Ook hier dalende omzetcijfers in de schoenenhandel plus de constatering dat er weinig vernieuwing is in de markt. De retail speelt op safe en durft geen risico te nemen, meldt Coorens. Hij adviseert om te investeren in optimale winkelbeleving: zorg dat alles wat je klant ziet ook te koop is. Macintosh ondervindt problemen met het rendement: er wordt geworsteld met restvoorraden. Daarom wordt de keten opnieuw aangepast en zal er in de toekomst meer met lokale winkeliers worden samengewerkt. Daarnaast gaan ze breed inzetten in de Benelux en wordt er in de toekomst kritisch gekeken naar het aantal formules.

Dit is een gedeelte van het artikel. Het hele artikel staat in BabyWereld juni 2015.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *