Snoozebaby pakt prijsstunters aan

Gastcolumn Sjoerd Rameckers van Snoozebaby

‘De laatste tijd worden we te vaak geconfronteerd met online-only retailers die stunten met ons label Snoozebaby. Deze online-only retailers doen dit vaak om hun laatste voorraad te gelde te maken om na verkoop te stoppen met de gehele webshop. Op zich begrijpelijk echter, dit heeft een enorm verstorende werking op de markt en dit komt niet ten goede noch aan de zorgvuldig opgebouwde reputatie van Snoozebaby, noch aan het businessmodel van onze retailers (off- en online). Onze oplossing is om per direct de gehele Snoozebaby voorraad terug te kopen van deze online-only retailers tegen betreffende inkoopprijzen. Een tijdrovende en kostbare exercitie maar ons inziens een passende oplossing zodat iedereen zich vervolgens weer bezig kan houden met de juiste dingen en vooruit kan kijken in plaats van op elkaars prijsbeleid te letten.

Niet meer prijsstunten

Met deze actie zullen we bereiken dat online-only retailers niet meer stunten (mits anders overeengekomen en acties van zeer beperkte en tijdelijke aard) en hoeft niemand meer te kijken naar wat anderen in de markt doen en hopen we op een betere verhouding tussen off- en online. Sterker nog, Snoozebaby zal eind 2013 alleen nog met een maximum aantal online-only webshops samenwerken, met wie we de relatie zullen intensiveren om de niet juiste dingen snel aan te kunnen pakken.’

Hieronder de brief die wij hebben gestuurd naar prijsstunters:

Beste online partners,

De laatste tijd worden we te vaak geconfronteerd met online-only retailers die stunten met Snoozebaby. Hierbij doen we wederom met klem een oproep aan een ieder om onze advies verkoopprijzen te hanteren.

Het kan zijn dat online-only retailers dit doen om hun laatste voorraad te gelde te maken om na verkoop te stoppen met de gehele webshop. Maar dit heeft een enorm verstorende werking op de markt en komt niet ten goede aan de zorgvuldig opgebouwde reputatie van Snoozebaby.

Het kan – in overleg – voorkomen dat er in bepaalde periodes een promotionele actie gedaan kan worden, met prijselement, maar dit is louter voor een gelimiteerde periode van maximaal 2 weken. Bij het herhaaldelijk in gebreke blijven van het niet-structureel hanteren van onze advies verkoopprijzen, zullen we genoodzaakt zijn leveringen te stoppen, met inachtneming van een maand opzegtermijn. In beginsel heeft elke onderneming contractsvrijheid. Dit betekent dat elke onderneming de vrijheid heeft om een overeenkomst te sluiten met een onderneming naar keuze. Er is geen leveringsplicht in Nederland.

Voor die online winkels die besloten hebben om te stoppen met het verkopen van het merk Snoozebaby en vanwege dit argument met korting artikelen aanbieden, willen we voorstellen om de gehele Snoozebaby voorraad terug te kopen tegen jullie inkoopprijzen. Er wordt bovendien een korting van 15% toegepast in verband met incourante voorraad (oude/beschadigde verpakking). Het terugsturen gebeurt op eigen kosten.

Als je van dit aanbod gebruik wilt maken, verzoeken wij je om middels het bijgevoegde Excel formulier aan te geven, welke items worden teruggestuurd; na ontvangst van het pakket en controle in ons warehouse zullen we direct een creditnota opmaken en uitbetalen zodra de gehele Snoozebaby collectie van de desbetreffende webshop is gehaald.

We gaan ervan uit hiermee voor alle partijen een passende oplossing aan te dragen om, met een selectere groep online webshops, weer vooruit te kunnen kijken en niet op elkaars prijsbeleid te hoeven letten. Met vertrouwen kijken we uit naar de samenwerking om deze kwestie spoedig naar ieders tevredenheid op te lossen.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *