Veilig slapen

September is altijd een drukke maand met beurzen, veel nieuwe producten en vaak ook volop drukte in de winkels. Eigenlijk heb je geen tijd voor al die nevenactiviteiten, maar toch! Een goed verkoopseizoen begint wel met een goed inkoopseizoen. Je zult dus meer tijd moeten besteden aan de voorbereiding van je collectie. En dat is soms lastig omdat je niet precies weet wat er voor nieuws op de beurzen verschijnt. Pas als de deuren opengaan, kun je rondkijken en bestellen. Sommige grote inkopers krijgen een soort ‘rondleiding’ bij diverse fabrikanten. Soms denk ik dat dit voor de fabrikanten een vorm van aftasten is. Wat zal de respons zijn? Hoe moeten we het in Keulen gaan tonen?

Even bijpraten over veilig slapen. Het gaat goed met veilig slapen. Er wordt hard gewerkt in Europa door diverse werkgroepen. Die werkgroepen zijn samengesteld uit experts van de industrie uit de deelnemende lidstaten. Het zal dan ook niet zo lang meer duren of we zullen de eerste ontwerpvoorstellen kunnen bekijken. Dan weten we ook wat er straks in de Norm zal komen te staan. Een Norm die ook voor Nederland zal gelden.
Het is inmiddels duidelijk dat de werkgroepen hun werk zonder Nederlandse inbreng gaan doen. Typisch Nederlandse standpunten zullen dan ook niet worden meegenomen. Dat is toch wel een beetje een gemiste kans. Eerst net doen of we veilig slapen belangrijk vinden en als we dan kunnen meepraten, dan geeft Nederland niet thuis. Het NNI, Nederlands Normalisatie Instituut, zit wel een beetje met een kater. Ik heb gehoord dat ze zelfs nog een paar fabrikanten individueel hebben benaderd, maar dat had geen resultaat. Laten we hopen dat als de nieuwe normen straks klaar zijn, de schade voor de Nederlandse industrie van matrassen, slaapzakken en lakentjes en sloopjes een beetje meevalt. (Maar toch jammer)

Heel anders gaat dat met de kinderwagens. Je ziet dat een paar Nederlandse fabrikanten die deelnemen in de werkgroep kinderwagens, uitstekend werk hebben verzet en binnen Europa worden geroemd om hun vakkennis. Dat komt waarschijnlijk ook door hun ‘Dutch Design’ kinderwagens. Men maakt nu de norm zo, dat de Nederlandse ontwerpers niet worden opgezadeld met onmogelijke eisen. Sterker nog, de veiligheidseisen zijn positief voor de Nederlandse industrie. Ze hebben een voorsprong. Ze weten wat de veiligheidsnormen gaan worden en kunnen daar al in een vroeg stadium rekening mee houden.
Dat is dan ook waarschijnlijk een van de redenen waarom de Nederlandse kinderwagens internationaal zo goed worden verkocht. Het zijn mooie, probleemloze en veilige producten. Daarnaast zijn de Nederlandse kinderwagens ook prachtig om te zien. Het zijn stuk voor stuk bijzondere ontwerpen die je meteen in het straatbeeld herkent. Een soort symbool van goede smaak en een beetje de ‘rollende ambassadeurs’ voor Dutch Design.

Er zijn meer van dat soort producten, zo is er een kleine fabrikant in Nederland die waarschijnlijk de mooiste bolderwagen ter wereld maakt. Een bolderwagen waar je alles mee kunt doen. Op het strand, maar ook mee in de bossen en op steile hellingen. Het is dan ook niet zomaar een bolderwagen. De bolderwagen heeft een bijzondere chassisplaat wat een sterk onverwoestbaar uitgangspunt is. (Je koopt zoiets om er de eerste 20 jaar plezier van te hebben).

Maar er is ook Dutch Design bij fietsstoeltjes. Nergens ter wereld kom je zoveel fietsstoeltjes tegen als in Nederland. Op een gegeven moment wilde de Zweedse Consumentenbond dat de voorfietsstoeltjes niet in de normen zouden worden opgenomen. Dat zou bijna een halvering van het Nederlandse volume aan fietsstoeltjes hebben betekend. Maar door goed optreden van de industrie, men nam zelfs het voorzitterschap van de Europese werkgroep op zich, konden de normen dusdanig worden bijgesteld dat er ook veiligheidseisen voor de voorstoeltjes kwamen. Met die kennis hebben de fabrikanten nu de mooiste Dutch Design fietsstoeltjes kunnen ontwerpen. En, als ik goed geïnformeerd ben, dan worden ze geëxporteerd over de gehele wereld.

Nog even iets over Keulen. Ik denk echt dat Keulen de belangrijkste beurs op het gebied van babyproducten gaat worden, ook voor de Nederlandse inkopers. Daarnaast zal de nieuwe babyhal in de Spielwarenmesse in Neurenberg belangrijk worden. Niet voor babymeubeltjes, maar wel voor al die babyartikelen die je nu ook al bij Babies-R-Us ziet.
In Neurenberg zag ik de volledige directie van MotherCare langs lopen. Er komt vast een assortiment dat verkocht gaat worden in de aangepaste speelgoedwinkels.
De betere babywinkels moeten nu zorgen dat ze hun eigen gezicht en karakter gaan bepalen en dat doe je door goed voorbereid naar de beurs te gaan en je keuzes te bepalen aan de hand van ‘Wat past in mijn doelstellingen en wat zoekt de consument bij mij?’

Door Jan Pieter Vos




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *