Verantwoord ergonomisch product is een must

Geen column dit keer van onze deskundige en ergonome Brecht Daams maar een interview. De reden is het verschijnen van haar tweede boek over productergonomie. Niet alleen verplichte kost voor studenten Industrieel Vormgeven en Ergonomie maar voor alle ontwerpers en betrokkenen bij het ontwerpen van (baby)producten.

Waarom hoorden we vroeger niet zoveel over productergonomie?

Brecht legt uit: ‘Productergonomie heeft te maken met ergonomie en industrieel ontwerpen. Beide zijn relatief jonge studiegebieden, ook internationaal gezien. Eind jaren 60 werd de eerste opleiding Industrieel Ontwerpen opgezet in Delft. In de jaren 70 en 80 werd het industrieel ontwerpen steeds belangrijker en kwamen er meer gespecialiseerde studies. Waarom ikzelf met de studie ben begonnen? Omdat ik iets creatiefs wilde doen maar toch een beetje degelijk’, lacht ze.

Waarom is productergonomie belangrijk voor babyartikelen?

‘Een product kent verschillende soorten gebruikers, maar bij een babyproduct is het heel duidelijk dat je twee gebruikersgroepen hebt: de baby en de ouders’, meldt Brecht. ‘Dat maakt het complexer. Een baby kan niets zeggen en niet voor zichzelf opkomen. Een baby is kwetsbaar en wat er met een baby gebeurt kan ook van invloed zijn op zijn of haar latere leven, ook al is dat op korte termijn niet altijd zichtbaar. Dit alles maakt het noodzakelijk om ergonomie zeer serieus te nemen bij het ontwerpen en verkopen van een babyartikel.

Brecht-Daams

Wat gaat er goed en wat gaat er minder goed bij de ontwikkeling van babyproducten?

‘Met de directe veiligheid gaat het meestal wel goed, bijvoorbeeld als een kind ergens op sabbelt en het wordt vergiftigd, of er schiet ergens een knoopje los, daar zijn regels voor en dan wordt er goed opgetreden’, antwoordt ze. ‘Producenten zijn over het algemeen goed in marketing maar er wordt te veel rekening gehouden met de wensen van ouders en onvoldoende rekening met de baby en de gezondheidseffecten op lange termijn.’ Ze doelt op de zithouding van een kind in stoeltjes, de bewegingsbeperking door kleine kinderwagenbakken en stoelen, en trillingen bij het vervoer van een baby met kinderwagen of (bak)fiets.

Hoe kijk je tegen het groeiende aanbod babyproducten aan?

Brecht: ‘Producenten ontwikkelen steeds nieuwe producten, dat is logisch want daarmee zorg je voor vernieuwing en creëer je een voorsprong op je concurrenten. Maar ik heb de indruk dat er te veel overbodige en ongezonde producten op de markt komen. Zoals een product waar je baby in kan eten, spelen en slapen, je hoeft hem er niet eens meer uit te halen! Zó ongezond!

B.J. Daams. Productergonomie, ontwerpen voor nut, gebruik en beleving. Deel 1 (2011) en deel 2a (2013). Uitgeverij Undesigning.
Informatie over de verschenen boeken en Daams Ergonomie: www.undesigning.nl en www.productergonomie.info

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel uit BabyWereld.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *