What’s going on in Retailing: vernieuwt de babybranche wel genoeg?

vernieuwing babybranche

Zojuist het congres What’s going on in Retailing bezocht in Nieuwegein. Tussen honderden aanmeldingen van retailers heb ik jammer genoeg niemand uit onze branche getroffen. Is onze branche wel genoeg aan het vernieuwen?

Nieuwe businessmodellen nodig

Het congres leverde mij in ieder geval boeiende lezingen en nieuwe inzichten op.
Zoals het feit dat retailers nog veel te veel kijken naar wat de buurman doet en focussen op nog meer producten, aanbiedingen en prijsstunten. Kortom: winkeliers houden vast aan conventionele retailmodellen. Terwijl het succes volgens de sprekers juist zit in nieuwe businessmodellen waar de omni-channel consument via alle mogelijke verkoopkanalen bediend kan worden. Retailers kunnen bijvoorbeeld beter niet alle producten uitstallen, maar kiezen voor verkooptoppers en consumenten erop wijzen dat er via schermen, gratis wifi, tablets en webshop in de winkels nog veel meer verkrijgbaar is.

Carola SiksmaEconomische krimp babybranche

De economische stagnatie en krimpende markt betekent ook dat je niet steeds op zoek moet gaan naar nieuwe klanten, maar wel naar manieren moet zoeken om klanten te behouden. Dat is niet alleen beter maar ook goedkoper. Bij nieuwe modellen draait het niet om winst en opbrengst maar om loyaliteit waar de klant voor wil betalen. Dit betekent bijvoorbeeld geen korting geven maar liever iets cadeau doen. De loyaliteit schijnt bij offline shoppers (lees: fysieke winkel) veel groter te zijn dan bij online.

In de Verenigde Staten en Engeland maken winkelketens al gebruik van big data; het verzamelen van klantgegevens waarmee je klanten kunt binden en uiteindelijk op gedrag kunt sturen.

Veranderingen nodig

In een periode waarbij iedereen worstelt met de economische crisis, vergrijzing, schaalvergroting, internet en gemeentes die niet goed of tijdig inspelen op huidige ontwikkelingen, zijn veranderingen nodig. En dat lijkt me een enorme opgave voor de retail, maar niet onmogelijk.

Laten we niet vergeten dat nog steeds 84% van alle aankopen van de meeste producten in de winkel plaatsvindt. Daarmee heb je als fysieke winkel een sterk voordeel omdat hier de meeste verkopen starten. Volgens spreker Molenaar hebben de fysieke winkels met online de toekomst. De fysieke winkel is belangrijk voor de beleving. ‘Want’ zo stelt hij, ‘consumenten willen persoonlijk contact en bij een klacht bij wijze van spreken iemand een blauw oog kunnen slaan als ze boos zijn.’

Door Carola Siksma




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *