U bevindt zich hier:-, Thema artikelen-BabyWereld 25 jaar

BabyWereld 25 jaar

Door |2016-01-12T15:54:38+00:0015 december, 2015|Categorieën: Laatste nieuws, Thema artikelen|Tags: , |

Tijdlijn:
1980 – Oprichting Baby en Kind door Misset, hoofdredactie Dick Quint
1991 – Eerste uitgave BabyWereld na faillissement Noordervliet, hoofdredactie Netty Mostert
2000 – Overname door Ruiters Uitgeverij, hoofdredactie Carola Siksma-Ruiters
2002 – Start Baby Product van het Jaar verkiezing nu: Baby Innovation Award
2006 – Lancering BabyStuf.nl en BabyStuf magazine
2006 – Oprichting Baby Care Magazines International (BCMI) waarin BabyWereld Nederland vertegenwoordigt
2012 – Lancering nieuwe sites BabyStuf.nl, BabyWereld.nl, Babyinnovationaward.nl en blog babytrendwatcher.nl en .com
2014 – Lancering BabyStuf Trendmagazine in samenwerking met Negenmaandenbeurs

Netty Mostert, voormalig hoofdredacteur van BabyWereld
‘Wat een verrassing dat BabyWereld al weer 25 jaar bestaat! Ik heb het eerste exemplaar hier voor me en dat brengt veel herinneringen. Het eerste wat me opvalt is dat er zoveel in de branche is veranderd. Nee, niet de wiegjes en de wagens en de kinderstoelen, die blijven zo lang er baby’s worden geboren. Maar het laat mij veel namen zien, die nu niet meer tegenkom, zoals Euro Baby, Tiamo, Cools, Meevam, Bébé Confort, MacLaren en dat is nog maar in de eerste uitgave. Gelukkig ook nog bedrijven die ik nu in BabyWereld aantref: J.P. Vos, bébé-jou, Mutsaerts (Mutsy), Anel en vele anderen.
Dan komen ook namen boven, zoals van de heer Peters en Arie Vreugdenhil, respectievelijk secretaris en voorzitter van de Vereniging van het Baby- en Kleutervak. En natuurlijk herinneringen aan de babybeurzen het voor- en najaar. Ja, er is veel veranderd. Ook in mijn leven want in de periode van 1991 tot 2001 toen ik het vakblad overdroeg aan Carola Siksma heb ik elf kleinkinderen gekregen en zat ik niet alleen professioneel maar ook persoonlijk tot over mijn oren in alles wat met baby’s te maken heeft. Dat ik het blad met veel plezier heb uitgegeven en geredigeerd mag dus duidelijk zijn.
Als we verder teruggaan in de tijd, denk ik aan Dick Quint die het allereerste vakblad voor de babybranche uitgaf en dat later verkocht aan uitgeverij Misset, die het uitbracht onder de titel Piccolo. Uiteindelijk kwam Piccolo terecht bij Noordervliet in Zeist waar ik ook redactrice was. Na een faillissement ben ik later zelfstandig onder eigen naam doorgegaan met de titel BabyWereld. En nu? Nu zijn we 15 jaar verder en geniet ik van mijn pensioen en van kinderen en kleinkinderen. Ik lees nog altijd met veel genoegen BabyWereld dat bij Carola in uitstekende handen is. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop zij BabyWereld in print en online heeft voortgezet en heeft uitgebreid met BabyStuf voor consumenten en de manier waarop zij internationaal de verschillende baby vakbladen heeft georganiseerd.
Ik hoop dat ze er nog lang mee door mag gaan en ik wens haar en haar staf alle succes in de toekomst!’

Cees Driessen, voormalig directeur Mutsy
‘Vanaf 1961 ben ik werkzaam geweest bij Mutsaerts kinderwagens in Tilburg. In die tijd werden in Nederland bijna alleen maar kinderwagens van Hollandse bodem verkocht. Later kwam er meer import uit andere Europese landen en dus meer concurrentie. In 1983 heb ik het bedrijf overgenomen en we groeiden gestaag.
De volledige ontwikkeling en productie gebeurde toen nog in Tilburg. Vanaf 1992 kwam mijn zoon Freek in de zaak, we verhuisden naar nieuwbouw in Goirle en de naam veranderde in Mutsy, omdat we ons meer op de internationale markt wilden richten.
Onze producten evolueerde van traditioneel naar technisch en modieus. Geleidelijk aan werd een steeds groter gedeelte van de productie en assemblage overgeheveld naar China. In 2005 ben ik teruggetreden, maar doordat het bedrijf in de familie bleef, ben ik nog steeds betrokken. Het is mooi om te zien dat Nederland nog altijd toonaangevend is in de ontwikkeling van kinderwagens, hopelijk blijven we deze rol nog lang houden!’

Ruud Spanbroek van Beebie Westland in Naaldwijk
‘Wat leuk om mee te werken aan dit jubileumnummer! Onze winkel Beebie Westland bestaat alweer 40 jaar. Er is enorm veel veranderd de afgelopen jaren. Denk aan de opkomst van internet en het verdwijnen van de ‘traditionele babyspeciaalzaak’. Wij zijn met de tijd meegegaan en hebben onze winkel met al zijn facetten, denk aan hardware, verzorging, kinderveiligheid naar een meer lifestyle gerichte winkel veranderd. Dat betekent meer kleding en ook meer focus op aankleding van de babykamer. Ons nieuwe pand aan de Koningsstraat 3 bevalt heel goed, klanten kunnen voor de deur parkeren.
Naast een actieve webshop hebben we een Facebook pagina en we spelen in op het feit dat ouders steeds vaker een babyshower willen organiseren. Bij ons kun je prachtig ingepakte cadeaubonnen kopen die goed aanslaan bij de aanstaande moeders!
Wij proberen zelf heel alert te zijn op veranderingen in de handel. Je moet je aanpassen aan de vraag en het aanbod in je omgeving. Wij zien bijvoorbeeld dat kraamzorginstellingen ook winkels openen en bijvoorbeeld veel doen met voorlichting over borstvoeding en verzorgingsartikelen verkopen. Je moet je dan afvragen of je nog borstkolven moet verkopen.’
Ik verbaas me nog steeds over het feit dat ouders moeiteloos honderd euro betalen voor een leuk pakje dat het kind twee maanden draagt terwijl een buggy geen honderd euro mag kosten. Dit zien we ook bij meubelen. Een bedje halen ze het liefst bij de kringloop of Ikea en vervolgens kleden ze het aan met Koeka of Baby`s Only. Toen ik nog meubelen verkocht vond ik dat erg frustrerend. Maar nu denk ik: ‘dat scheelt veel sjouwen’!

Ruud Schoonen van Babyhuis Casita en de Slaaphut in Terneuzen
‘Babyhuis Casita bestaat sinds 15 oktober 1965, dus ook voor ons een jubileum jaar met 50 jaar! Wij zijn begonnen in Terneuzen aan de Axelsestraat en in 1977 verhuisd naar de Noordstraat waar wij met onze fysieke winkel nog steeds zitten. Dit pand telt drie verdiepingen. Op de begane grond verkopen we baby- en peuterkleding tot en met maat 86, verzorgingsartikelen, autostoelen, buggy’s, kinderstoelen en diverse cadeau artikelen. Op de tweede en derde verdieping verkopen wij de hardwaren zoals babykamers, kinderwagens, accessoires voor de babykamers, kinderwagens, boxen etc.
De grootste verandering de afgelopen jaren is natuurlijk de groei van de webaankopen van de consument en inherent hieraan ook de groei van het aantal webshops, zowel branchegericht en branchevreemd. Ik vind het zorgelijk dat steeds meer fabrikanten/merken zelf een webshop starten. Uiteraard wordt dit bestempeld als zijnde ‘brand building’, maar wij demonstreren producten in onze showroom, de ongeduldige consument wil het product zo spoedig mogelijk ontvangen en bestelt deze, als deze niet bij ons op voorraad is, online bij de fabrikant. Zo wordt de fabrikant/leverancier onze concurrent. Daar zouden andere afspraken over moeten worden gemaakt. Ook zouden we graag zien dat fabrikanten stoppen met het leveren aan webshops-only en ‘branche vreemde’ ondernemers. Verder leven we in een 24 uurs economie en dat betekent dat we niet op voorraad zijnde producten snel moeten kunnen leveren. Fabrikanten zouden ons daarin veel meer tegemoet moeten komen’.
Sinds vier jaar hebben we een webshop, organiseren we ‘babyevenementen’ en maken we gebruik van social media. Het is zaak actief te blijven als ondernemer. Het leuke van ons vak vind ik nog steeds het contact met de consument in de winkel. Online is het bijzonder te zien dat je soms met minimale aanpassingen een bepaald resultaat behaalt, alle veranderingen op het web volg ik met grote interesse.’