kind und jugend

De belronde die ik maak en alle reacties die ik uit de markt krijg maken veel duidelijk over wat er leeft in deze vreemde tijd. Het is ongelooflijk hoeveel impact het Corona virus op ons allemaal heeft, privé en op het werk. Gezondheid staat natuurlijk op nummer één. Daarnaast zijn er zorgen over de continuïteit van het bedrijf bij eigenaar en medewerker.

De Coronials

Bij de één ligt de handel zo goed als stil, bij de ander lopen de bestellingen door, al is het een stuk minder. Sommige leveranciers zijn afhankelijk van zwaar getroffen fabrieken in Zuid-Europa of het Verre Oosten. Ook het thuis werken met de zorg voor kleine kinderen is een beproeving. Gelukkig zijn er ook positieve verhalen te melden: fabrikanten van buitenspeelgoed doen goede zaken, evenals de markt voor woonaccessoires en met de verkoop van puzzels gaat het ‘sky high’; de markt voor boardgames en puzzels is gestegen met 87%! Er zijn ook mooie initiatieven zoals het produceren van beschermende gezichtsmaskers door een fabrikant van fietsstoeltjes en babyfoons die ter beschikking worden gesteld voor de zorg. We blijven ervaringsverhalen verzamelen om er een informatief artikel van te maken! Gelukkig worden er het hele jaar door baby’s geboren waarvoor een babyuitzet nodig is. Hopelijk krijgen we na de Millennials straks een babyboom: de Coronials!

Gaan de beurzen nog door?

Een veel gestelde vraag, want ondertussen willen we allemaal graag horen of uitgestelde en geplande beurzen doorgaan. En zo ja, in welke vorm dan? Beurzen zijn broodnodig voor het leggen van contacten, het presenteren van de nieuwste collecties en het netwerken. Maar het zorgt ook voor een positieve flow. De radiostilte die er nu is baart mij, exposanten en bezoekers zorgen. Eén ding is zeker: de tijd van grote events met overvolle gangpaden, zoenen en handen schudden lijkt de komende jaren definitief voorbij. Organisatoren van beurzen zijn in afwachting van politieke beslissingen maar het wachten duurt lang, mensen willen graag horen welke plannen er klaarliggen. En dat gaat verder dan het klaarzetten van een fles desinfecteer op de balie. Er moet nagedacht worden over time slots, elkaar op afspraak ontmoeten, het beperken van het aantal bezoekers, over de bereikbaarheid van beurzen (auto of openbaar vervoer), hoe de 1,5 meter afstand regel kan worden gehandhaafd, of er met mondkapjes gewerkt moet worden, etc.

Internationale beurzen hebben nog een groter probleem

Grote internationale beurzen zoals Kind + Jugend, hebben nog een extra probleem, want hoe laat je bezoekers uit alle delen van de wereld invliegen om aan een beurs deel te nemen of te bezoeken? Dat is bijna onmogelijk. Misschien dat er beter ingezet kan worden op Europa of een beperkt aantal landen. Dan zijn kleinere events zoals showUP, Spotlight en Trade Mart Brussel zo gek nog niet. In deze ruime hallen is voldoende beursoppervlakte om een kleinere stroom bezoekers in goede banen te leiden. Er kunnen veel makkelijker afspraken worden gemaakt voor een bezoek op een bepaalde ochtend of middag. De beursvloer biedt voldoende ruimte en lucht voor de nodige ‘social distance’.

Event nieuwe stijl

In deze moeilijke tijd hebben we met zijn allen behoefte aan zekerheid en iets om naar uit te kijken, want deze periode gaat zeker een keer voorbij. Een event nieuwe stijl kan daar positief aan bijdragen en hoewel ik besef hoe groot deze uitdaging voor beursorganisaties is, we wachten er met smart op!

Door Carola Siksma Ruiters, hoofdredacteur