crash autostoeltjestest

In een onlangs gehouden test van de ANWB ging het gruwelijk mis met autostoeltje Chicco Kiros i-Size met Isofix. Daarom liet de ANWB al voor de publicatiedatum van de test op 25 mei een waarschuwing uitgaan. Hoe kon het zo ernstig fout gaan? We vroegen de Consumentenbond, ANWB en Chicco om een reactie. Omdat het antwoord van de Consumentenbond het antwoord van de ANWB overlapt publiceren we alleen deze, met de reactie van Chicco.

Hoe is het mogelijk dat dit incident is gebeurd met een autostoel van een Europese fabrikant?

‘In de botsproef die de Europese consumentenorganisaties gebruiken worden de autostoeltjes zwaarder belast dan in de officiële test voor de typegoedkeuring. In onze botsproeven kwam het bewuste autostoeltje los van de Isofix-basis. Het zitje vloog, met kinderdummy en al, door de auto. In zowel de frontale als de zijdelingse botsproef faalde de verbinding tussen de Isofix-basis en het baby-autostoeltje.  We hebben de resultaten met de fabrikant besproken. Die heeft kunnen vaststellen dat er iets niet in orde is met de – in het verre oosten geproduceerde- Isofix onderstellen die in een bepaalde periode zijn geproduceerd en een terugroep(omruil)actie georganiseerd. Het stoeltje zelf kan nog steeds veilig gebruikt worden door het met de autogordel goed vast te zetten. Hoe dit heeft kunnen misgaan kunnen wij niet vaststellen. Wel dat de fabrikant de zaak serieus nam en in actie kwam’ aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

Wat zijn de belangrijkste kwaliteitsverschillen tussen goed geteste en minder geteste autostoelen?

‘Twee keer per jaar publiceren we testresultaten van autostoeltjes. Daarbij kijken we niet alleen naar de bescherming van kinderen tijdens botsingen maar ook naar het gebruiksgemak, comfort voor het kind en of er schadelijke stoffen zitten in de bekleding. Op al deze punten kunnen stoeltjes zich in positieve of negatieve manier onderscheiden. Veel fabrikanten (en zeker de gerenommeerde merken) houden in de ontwerpfase al rekening met onze testspecificaties. Over het algemeen levert dat goede testresultaten – een enkel bedrijfsongeval zoals een productiefout in een bepaalde serie of batch chemisch verontreinigde hoezen daargelaten. Fabrikanten die ‘op de norm’ ontwerpen hebben het zwaarder in onze test. Hun stoeltjes bieden vaak onvoldoende reserve om ongeschonden door onze zwaardere tests te komen. Voor de volledigheid: de introductie van de nieuwe R129 norm maakt het voor fabrikanten sowieso lastiger de kantjes ervan af te lopen, door o.a. de introductie van een botsing van opzij en het niet langer toestaan dat een harnasje moet worden losgemaakt van het stoeltje om het in hoogte te kunnen verstellen.’

Vaak wordt aangeven welke autostoeltjes als beste zijn getest met gordelbevestiging of met een base, maar je ziet niet wat de best geteste autostoelen zijn voor beide bevestigingsmethoden, waarom is dat?

‘We gaan ervan uit dat als je een autostoeltje koopt, kiest voor één van de twee opties. Dat is dan de dominante optie waarin je het stoeltje het meest gaat gebruiken. Als je een stoeltje met gordelbevestiging koopt is het testoordeel met Isofix niet relevant. Als je een stoeltje met onderstel koopt is gordelbevestiging een ‘fall back mode’ voor gebruik in een andere auto die geen Isofix-bevestigingspunten heeft of om kosten voor een tweede onderstel uit te sparen. Het is in dat geval voldoende te weten dat in die situatie het stoeltje ook voldoet.’

Reactie Chicco:

Chicco kondigt een terugroepactie aan voor de Kiros i-Size basis, gedistribueerd tussen juli 2020 en april 2021. In de aankondiging wordt uitgelegd wat het defect is, hoe de betrokken eenheden kunnen worden herkend en hoe contact kan worden opgenomen met de plaatselijke klantenservice om gratis een vervangende basis te krijgen. De Chicco Kiros autostoeltjes zelf vallen niet onder deze terugroepactie en kunnen, veilig zonder basis worden gebruikt door het met de autogordel in de auto te installeren, zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing. Het bedrijf gaat proactief te werk om consumenten en detailhandelaren te informeren. Er werden geen eenheden verkocht in Nederland.

Bron: ANWB, Consumentenbond, Chicco.

Lees meer over de veiligheidswaarschuwing van Chicco Kiros i-Size