U bevindt zich hier:-, Laatste nieuws-De kracht van kleuren

De kracht van kleuren

Door |2016-01-12T16:37:31+00:0025 december, 2015|Categorieën: Bedrijfsvoering, Laatste nieuws|Tags: , |

Waarom zijn in New York de taxi’s geel? Wist je dat vrouwen eerder hun portemonnee trekken in een omgeving met krachtige kleuren? Dat violet warmer lijkt naast een koele kleur zoals blauw? Dat felgroen stimuleert om te handelen? Kleuren kunnen het consumentengedrag sterk beïnvloeden en daarom is het niet verkeerd daar meer van te weten.

We bestudeerden het boek ‘De verbazingwekkende invloed van kleuren’ door kleurenexpert Jean-Gabriel Causse. Hij toont aan hoe belangrijk kleurencontrast is in reclame-uitingen. Zo geeft de Amerikaanse producent van aanplakbiljetten Meadow de volgorde van afnemende leesbaarheid op een lichte ondergrond aan: zwart op geel, zwart op wit, blauw op wit, groen op wit, groen op geel. De combinatie zwart/geel is het sterkste contrast in onze ogen. Net zoals de gele taxi’s in New York! Oprichter van het New Yorkse taxibedrijf John Hertz wilde destijds dat er minder ongelukken gebeurden met de zwarte taxi’s en koos voor deze meest contrasterende kleurencombinatie.

Ook complementaire kleuren zoals rood en groen zorgen voor een sterk contrast. Chirurgen dragen niet voor niets groene operatiekleding: daarmee wordt het rode operatiegedeelte voor het oog geneutraliseerd. Soms schept een kleur de illusie van de complementaire kleur; een gele lijst rond een wit of grijs vlak roept de complementaire kleur violet op. Een verschijnsel waarmee etaleurs veel meer rekening zouden moeten houden. Heb je veel witte producten in de winkel? Met blauwe schappen of muren bestaat de kans dat ze er gelig uitzien.

Kleuren en psychologische effecten
Kleuren kunnen ook gebruikt worden voor het psychologische effect. Koele kleuren zoals blauw en paars, maken het lichaam rustig en zorgen voor ontspanning. Dat geldt ook voor lichte en pasteltinten. Een warme kleur die voor ontspanning zorgt is roze. Er is een bijzonder onderzoek gedaan naar het effect van de kleur roze. Eind jaren 70 werden bij het detentiecentrum van de Amerikaanse marine in Seattle de muren van de cellen roze geschilderd. Een kwartier blootstelling aan deze kleur bleek genoeg om de agressiviteit van de gedetineerden te verminderen. Nog steeds wordt deze kleur toegepast in ontspanningsruimtes en in scholen.
De kleur blauw werkt goed op de creativiteit, blijkt uit een opvallend experiment. Een groep deelnemers werd op een beeldscherm met blauwe achtergrond gezet, een andere met rode achtergrond. De deelnemers met blauwe achtergrondkleuren kwamen met twee keer zoveel creatieve ideeën als de ‘rode’ groep. Maar de rode groep scoorde wel weer beter als het om details ging.

Kleur verpakking is bepalend
De kleur van de verpakking is enorm belangrijk en bepalend voor het koopgedrag. Maar liefst 92% van de ondervraagden geeft aan dat kleur een rol speelt bij wat ze kopen. 84% stelt zelfs dat kleur de belangrijkste overweging is bij hun aankopen. Hoe korter de bedenktijd voor de klant, hoe belangrijker de kleur is. Als je als merk eenmaal gekozen hebt voor een kleur, dan is het verstandig om daaraan vast te houden, denk aan het rood/wit van Coca Cola, het oranje van modehuis Hermès. Consumenten die een product al eerder hebben gebruikt zullen het de volgende keer voor 80% herkennen aan zijn kleur. Het biedt klanten ook houvast: melk in blauwe, yoghurt in groene en karnemelk in rode pakken. Kiezen voor een andere kleur is volgens Causse riskant en moet marketing technisch gezien, echt gerechtvaardigd zijn wil je hier als bedrijf aan beginnen. Toch kan een switch ook een wapen zijn: denk aan het babyroze etiket van Evian in combinatie met de blauwe dop waarmee
dit water het ideale bronwater werd voor flesvoeding.

Uit de slaapstand
Om consumenten een prettiger winkelgevoel te geven zouden de winkels en voetgangerszones feller verlicht moeten zijn in de winter dan in de zomer, anders komen de consumenten in een slaapstand. Ze zullen dan minder snel beslissen en overgaan tot impulsaankopen. Dit kneepje van het vak wordt al langer toegepast door succesvolle warenhuisketens!
Voor mannelijke producten wordt vaak gekozen voor donkere kleuren omdat deze kleuren associëren met techniek en efficiëntie. Maar voor jonge kinderen zijn deze kleuren juist ongeschikt omdat ze afschrikken. Voor vrouwelijke producten wordt vaak gekozen voor sensuele en pasteltinten. Opvallend is het gegeven dat steeds meer marketeers gebruikmaken van kleur in hun producten en reclame-uitingen maar dat deze eigenlijk dienen voor de verkoop van producten in de populaire kleuren: zwart, grijs of wit zoals auto’s.
Uit onderzoek blijkt ook dat vrouwen in een omgeving met krachtige kleuren, eerder hun portemonnee trekken met uitzondering van enkele luxe winkels. Volgens Causse wordt er te veel voor wit gekozen in winkelinterieurs en inrichting van woonkamers, wit is volgens hem een modeverschijnsel. De kleur wit is niet activerend en werkt ook niet ontspannend zoals velen denken. Met wit daalt de productiviteit en neemt het verzuim toe. In alle landen en in alle continenten is het gebruik van kleur juist belangrijk.

Causse stelt dat we alle kleuren nodig hebben in al zijn nuances, vergelijkbaar als in de natuur! Wissel warme kleuren af met koele kleuren en neem groen in het midden voor het evenwicht, dat kan ook in de vorm van planten.

Meer leuke weetjes over kleuren kunt u lezen in het boek: De verbazingwekkende invloed van kleuren door Jean-Gabriel Causse, uitgeverij Kosmos.