De presentatie door ENPC, European Nursery Products Confederation op Kind + Jugend trok dit jaar veel bekijks. Na de opening door Robert Anslow van de Engelse Baby Products Association presenteerde onderzoeksbureau GfK interessante onderzoekscijfers over het koopgedrag van Europese consumenten.

Hieruit blijkt namelijk dat consumenten steeds vaker terugkeren naar winkels om producten te kopen. In 2013 gingen 35% van de consumenten naar de winkel waarna ze online kochten. Maar in 2014 daalde dit naar 25%. 41% van de consumenten deed aan ‘webrooming’; ze zagen producten online die ze wilde open maar kochten ze vervolgens in de winkel. Het gaat daarbij vooral om jongere consumenten die bezorgd zijn over bezorgkosten en veiligheid van hun persoonsgegevens, maar ze willen het product ook uit eerste hand hebben. Erol Sukan van GfK besprak ook de grote verschillen in trends in koopgedrag wereldwijd. Hij ging vooral in op het exporteren van producten naar Rusland.

Claire Milner of iGen Insight en Nadia Khaldi of Generation Media hebben een studie gedaan naar het gedrag van aanstaande moeders en hoe je bij hun het beste je merk onder hun aandacht kunt brengen. Uit dit onderzoek blijkt dat 95% van aanstaande moeders informatie op internet zoekt, daarvan ziet 93% deze informatie het liefst op hun mobiele telefoon. Europees gezien zijn Engelse moeders de zwaarste gebruikers terwijl ze minder magazines lezen. Ook gaven deze moeders de voorkeur aan instore advertising en tv reclame boven print. De Nederlandse markt is, voor zover de redactie weet, niet meegenomen in dit onderzoek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tullika Bhalla van GfK Tullika.Bhalla@gfk.com.
Leden van de ENPC zijn: Oostenrijk, Spanje, Italië, Duitsland, UK, België en Frankrijk, zie www.enpc.eu