markt kinderwagens

Voor het tweede jaar op rij zijn de omzetten van de kinderwagenmarkt in de Europese markt gedaald met 0,9 procent in 2019. Dit blijkt uit onderzoek van Interconnection Consulting. De onderzoekers voorspellen ook dat de markt tot 2023 gemiddeld met 1,8 procent zal afnemen. Dit wordt veroorzaakt door de sterke daling in 2020 maar deze wordt wel gecompenseerd door een omzetstijging in 2021. Per land zijn er echter verschillen. In Frankrijk en Noord Europa was een toename in verkopen te zien, terwijl de marktomzet in Duitsland en Spanje voor het eerst in 5 jaar daalde. De Britse markt heeft zich na een moeilijk 2018 niet hersteld.

Ouders gevoeliger voor prijzen naarmate de concurrentie toeneemt

Sinds de crisis in 2010 waren er in 2019 voor het eerst geen prijsstijgingen. Ouders zijn gevoeliger geworden voor prijsstijgingen in het hogere segment omdat de concurrentie in het segment de afgelopen 3 jaar is toegenomen. Het high-end segment verloor aandeel in 2019 als gevolg van de tweedehands markt, terwijl het aandeel kinderwagens in het middensegment nu 33,7 procent bedraagt. De tijdelijke terugval als gevolg van de COVID-19 crisis dwingt producenten tot eenmalige verkopen in het begin van 2020. Als gevolg hiervan zal de totale omzet de komende 3 jaren naar verwachting dalen tot onder de 800 miljoen euro.

Lichtere en compacte kinderwagen in opkomst

De verkopen van lichtere, compactere kinderwagens namen de afgelopen jaren flink toe en steeds meer merken bieden deze oplossing nu aan. Interconnection verwacht dat dit segment verder zal groeien. Als gevolg van de COVID-19 crisis zou de vraag naar dit type kinderwagens en buggy’s kunnen afnemen totdat de reisbeperkingen worden opgeheven. De crisis heeft de kinderwagenindustrie in de eerste helft van 2020 zwaar onder druk gezet en zal de manier waarop consumenten denken over mobiliteit gaan veranderen. Het belangrijkste criterium voor ouders voor dit segment is comfort (42,8 procent). Comfort wordt steeds belangrijker en dat is terug te zien in het stijgende aandeel multi-travel systemen.

COVID-19 en de stijgende online verkopen

Mede als gevolg van de COVID-19 crisis neemt het aandeel online verkopen toe, het totale aandeel bedraagt nu 25,8 procent. De verwachting is dat dit aandeel verder zal stijgen omdat het offline kanaal in sommige Europese landen zwaar getroffen is. Verkoop door kleine winkels en massamarkt zal de komende 3 jaren afnemen. De marktconcentratie is de afgelopen jaren afgenomen omdat er nieuwe producenten zijn bijgekomen. Een top 10 van bedrijven beheerst nu 35% van de totale markt. Drie van de grootste bedrijven zijn Artsana, Britax en Dorel.

Voor het hele rapport en meer informatie over Interconnection Consulting: interconnectionconsulting.com

onderzoek kinderwagens