micro influencers

Steeds meer consumenten worden moe van alle gesponsorde producten in de posts van influencers. En ze worden zich er steeds meer van bewust dat influencers betaald krijgen om merken en producten te promoten. Uit een onderzoek blijkt dat 86% van de online gebruikers aangeeft dat ze influencers niet vertrouwen.

Vertrouwen en wantrouwen van influencers

Het onderzoek is uitgevoerd door het online content marketing bureau de Reputatiefabriek. Er werden 1018 mensen ondervraagd. En er zijn nog meer conclusies te trekken: zo gebruikt 88 procent van deze internetgebruikers social media. Voor mannen zijn sport, outdoor, technologie en eten populaire onderwerpen. Vrouwen worden meer aangesproken tot content met topics als beauty, mode en eten. Van de ondervraagden geeft 60 procent aan dat ze op online platformen influencers volgen. Slechts 14 procent van de internetgebruikers geeft aan bepaalde influencers te vertrouwen. Het wantrouwen  ontstaat door oneerlijke captions (72 procent), het promoten van een onrealistische levenssijl of het afbeelden van bewerkte foto’s (69 producent) en het ontdekken van fake volgers (68 procent).
Worden samenwerkingen met merken duidelijk vermeld, dan geeft 37 procent van de gebruikers aan influencers te vertrouwen. Maar daarbij moeten we rekening houden met het feit dat 62 procent van de influencers door merken onder druk worden gezet om de samenwerking geheim te houden. Dit blijkt weer uit onderzoek door marketingbureau Takumi. Van de ondervraagden geeft het merendeel aan (56 procent) dat influencers een straf moeten krijgen als ze niet duidelijk communiceren als het om een samenwerking gaat.

Mircro influencers hebben de toekomst

Ondervraagden geven aan dat ze wel vertrouwen hebben in micro influencers. Ze kunnen zich beter inleven in hun manier van leven en de informatie van deze influencers komt veel betrouwbaarder en geloofwaardiger over. Maar wanneer ben je nu een nano of micro influencer?

Nano influencers heeft tot 5.000 volgers
Micro influencers heeft tussen de 5.000 en 50.000 volgers
Macro influencer heeft tussen de 50.000 en 100.000 volgers
Mega influencer heeft 100.000 volgers en meer

Lees ook Instamoms en influencer marketing