baby achterlaten in auto

We kennen de horrorverhalen en toch gebeurt het ieder jaar weer: kinderen die niet door een ongeluk maar als gevolg van oververhitting overlijden omdat ze zijn achtergelaten in de auto. Hoe kunnen we deze noodlottige gevallen een halt toeroepen? Italië is het eerste land dat maatregelen neemt.

Waarom is het achterlaten van een kind in de auto zo gevaarlijk?

Een kind achterlaten in een auto is levensgevaarlijk; de temperatuur in de auto kan elke 15 minuten 10 tot 15 graden stijgen. Het openzetten van een raam helpt iets maar heeft nauwelijks effect op het omlaag krijgen van de temperatuur. Daarnaast reageert een kinderlichaam heel anders op warmte dan een volwassen lichaam. Als gevolg van waterreserves stijgt de temperatuur van een kinderlichaam 3 tot 5 keer sneller. En wat veel mensen niet weten: oververhitting kan binnen enkele minuten gebeuren, en de gevolgen om hieraan te overlijden in 2 uur.
Een ander misverstand is dat dit soort ongelukken alleen in zuidelijk gelegen landen gebeurt. Oververhitting kan net zo goed gebeuren op dagen dat het buiten 22 graden is. Ook bij deze temperatuur kan de binnenkant van een auto snel oplopen tot 47 graden! Zeker met onze stijgende temperaturen in Noord-Europa is het dus oppassen geblazen.

Je kind achterlaten in de auto: de cijfers

In Europa zijn tussen 2007 en 2009 26 van dit soort gevallen bekend in Frankrijk en België, waaronder 7 dodelijke ongelukken. Daarvan had 54% zijn kind bewust in de auto gelaten, 46% had vergeten zijn kind op de afgesproken plek af te zetten.
In de Verenigde Staten wordt sinds 1998 bijgehouden hoe vaak kinderen in een te hete auto worden achtergelaten. Het gaat sinds 1998 om 800 gevallen. Afgelopen zomer overleed een tweeling; hun vader die aan het einde van de werkdag naar huis wilde rijden, constateerde dat zijn beide kinderen van een jaar oud nog op de achterbank zaten. Opvallend detail: sinds kinderen op de achterbank moeten worden vervoerd als gevolg van de airbag voorin, is het aantal kinderen dat aan oververhitting overlijdt alleen maar toegenomen!

De reden dat ouders hun kind in de auto achterlaten

Veiligheidsinstanties hebben in de Verenigde Staten geprobeerd via tv, advertentiecampagnes, folders etc. de ouders en verzorgers meer attent te maken op de risico’s van het achterlaten van een kind in de auto, maar met weinig resultaat. In 2010 overleden 49 in de auto achtergelaten kinderen, in 2018 steeg dit naar 52 gevallen, meldt KidsAndCars.org.

Tips die aan ouders gegeven worden

Hieronder een greep uit de vele tips die aan ouders gegeven worden. Tot nu toe zonder veel resultaat:
1.  Het sluiten met een afstandsbediening is wat anders dan je sleutel in het slot steken. Wen jezelf aan het in de auto kijken voordat je afsluit. Check of alle gezinsleden uit de auto zijn, zelfs als je denkt dat je alleen rijdt.
2.  Leg wat op de achterbank dat je nodig hebt, zoals je smartphone, handtas, een schoen of je lunchbox.
3.  Leg een knuffel in de babyautostoel, en leg deze op de bijrijderstoel als je baby in het autostoeltje zit als herinnering.
4.  Zorg voor een dagelijkse reminder op je computer of telefoon om er zeker van te zijn dat je je kind hebt afgezet.
5.  Spreek met de kinderopvang af dat ze je bellen als je kind niet is gebracht.
6.  En als laatste, bel onmiddellijk het alarmnummer als je een kind in een afgesloten auto ziet zitten.

Een kind achterlaten kan iedereen overkomen

Ongelukken gebeuren, met name als ouders en verzorgers bezig zijn met routinematige handelingen. Bijvoorbeeld als ze op weg zijn van werk en naar de opvang en weer terug. Ouders die dit is overkomen kunnen rekenen op kritiek. Hoe kun je nu als ouder je kind vergeten? Toch is het iets dat iedereen kan overkomen, zeggen specialisten. De VPRO zond een tijd terug een documentaire uit: Death of a Child waarin vaders en moeders werden gevolgd die dit was overkomen. Een deskundige legt hierin uit dat het te maken heeft met onze geheugens. We hebben een geheugen om te plannen en een geheugen om dingen op de automatische piloot te doen, zoals je sleutels pakken, de deur opendoen en autorijden. Wie heeft niet een keer (bijna) zijn bekertje koffie op het autodak laten staan? Als een kindje lekker in zijn autostoeltje ligt te slapen en bij de ouder alles op de automatische piloot staat, zoals naar je werk rijden, kan het dus gebeuren dat een kind vergeten wordt. Het geheugen van de automatische piloot (de basale ganglia) onderdrukt alle andere herinneringen, zelfs als het gaat om zo iets belangrijks als je kind op de achterbank.

Wat kan de autostoelen industrie doen?

Een alarmsysteem biedt uitkomst en initiatieven zijn er al. Deze varieert van matjes met sensoren onder de zitting, of sensoren in de riemen. Gecombineerd met een alarm en of pushbericht op je smartphone als je te ver van de autostoel bent verwijderd terwijl er nog een kind in zit. Maar niet alle techniek werkt even vlekkeloos en niet alle systemen werken zowel op Apple als Android.

Voorbeelden van Car Alert systemen:

Cybex/goodbaby introduceerde de Cybex SensorSafe dat bestaat uit een clip die aan de gordels van het kinderharnas kan worden bevestigd. Geschikt voor Cloud, Aton en Sirona. Het geeft een signaal naar de smartphone als deze van de auto wordt verwijderd en het apparaat niet is uitgezet.
De Evenflo SensorSafe clip is een vergelijkbaar systeem.
Chicco heeft een geïntegreerd systeem van sensoren die aan de binnenzijde van sommige van hun autostoelen zijn verwerkt.

Losse systemen hebben het voordeel dat ze niet afhankelijk zijn van een type autostoel. Zoals BlueBeep dat met de Car Seat Guardian een eerste stap op de markt zette. Deze wordt aan de binnenzijde van het zachte schouderstuk van het harnas bevestigd en slaat alarm zodra het kind niet of slecht in de autostoel is vergrendeld, wanneer het kind probeert zich uit de harnasriemen te bevrijden, én wanneer ouders te ver van de auto zijn verwijderd.
Remmy is een Italiaans merk dat een geluidssignaal afgeeft als de motor van de auto stopt en het gewicht van de autostoel niet verandert.
En de Tippy Smart Pad, werkt met een matje en sensoren. Er gaat een alarm af als je te ver van de auto verwijderd bent en het gewicht op de pad niet verandert.
De iRemind Car Seat Alarm gebruikt een matje met sensoren voor onder de zitting en een app voor de iPhone om ouders te helpen herinneren.

Maar ook autofabrikanten dienen hun verantwoordelijkheid te nemen. We kennen er maar twee: Nissan Pathfinder en de Hyndai’Santa Fe hebben een ‘Rear Door Alert system’ (RDA). Wordt een achterdeur aan het begin van de rit geopend, dan geeft de auto een signaal dat je ook de achterdeur moet checken als je op de parkeerplaats staat.

Italiaanse anti-abandon wet van kracht in 2020

Italië is de eerste regering die tegen dit soort ongevallen actie wil ondernemen. De ‘anti-abandon’ wet zal op 6 november 2019 in werking treden. De industrie heeft natuurlijk tijd nodig om autostoelen of apparaten te maken die hieraan voldoen Daarom worden er nog 120 dagen gegeven tot het een wettelijke verplichting wordt, eind februari 2020.

Inhoud van de anti-abandon wet voor autostoelen

De inhoud van de anti-abandon wet luidt als volgt:
De bestuurder van voertuigen van de categorieën M1, N1, N2 en N3 die in Italië of in het buitenland zijn geregistreerd en worden bestuurd door Italiaanse ingezetenen, wanneer zij een kind van minder dan vier jaar vervoeren dat in een autostoeltje vastzit volgens lid 1, is verplicht om een ​​speciaal alarmsysteem te gebruiken dat voorkomt dat kinderen in de auto worden achtergelaten, in overeenstemming met de technisch-constructieve en functionele specificaties die zijn vastgesteld bij besluit van het ministerie van Infrastructuur en Vervoer. (artikel 1.bis van artikel 172 van de gewijzigde Road Code). Het artikel in Il Sole 24 Ore geeft een goed overzicht van de hoofdzakelijk technische inhoud van het besluit. Zo krijgen ouders 30 euro terug van de overheid als ze zo’n bewezen alarmsysteem kopen. Deze kan in de autostoel zijn geïntegreerd, maar ook in de basis van het autoalarm zitten zoals het alarm als de autoriemen niet worden gebruikt, of het kan een onafhankelijk systeem of apparaat zijn.

Eisen aan de Car Alert systemen

De huidige prijzen van onafhankelijke systemen variëren van 40 tot 75 euro. Er worden diverse eisen aan deze apparaten gesteld. Zo mogen ze alleen verkocht worden met een verklaring van overeenkomst van de fabrikant of geautoriseerde vertegenwoordiging gevestigd in de Europese Unie. Andere eisen zijn onder andere: De apparaten moeten automatisch aangaan zonder extra handelingen van de ouder en ze moeten voorzien zijn van sensoren die de aanwezigheid van het kind herkennen. Het moet een signaal afgeven aan de bestuurder dat het apparaat geactiveerd is en het alarm moet zo ingesteld zijn dat de aandacht van de bestuurder onmiddellijk wordt getrokken, door visuele en akoestische of fysieke signalen binnen en buiten het voertuig.

Bronnen: childsafetyeurope.org, Kidsandcars.org, ENPC