U bevindt zich hier:--Kinderen worden meestal onveilig in auto vervoerd

Kinderen worden meestal onveilig in auto vervoerd

Door |2018-11-27T16:31:23+00:0027 november, 2018|Categorieën: Laatste nieuws|Tags: , |

Triest maar waar: in 8 van de 10 gevallen zitten kinderen niet goed vast in het autostoeltje of is het autostoeltje niet goed bevestigd. Dit blijkt uit het bericht van Taskforce Kinderveiligheid. Gelukkig gaat het met het kiezen van een goede autostoel wel goed; zo’n 93% kiest een juiste autostoel voor zijn kind. Maar daarna beginnen de fouten: er is vaak sprake van een gedraaide gordel, de gordel zit niet goed tussen de geleiders of de riempjes zitten veel te los, meldt Saskia Kloet, programmamanager Opgroeien bij VeiligheidNL.

Wijze van onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Taskforce Kinderveiligheid. Dat is een samenwerkingsverband tussen VeiligheidNL, Maxi-Cosi, Erasmus MC, Kinderchirurg-traumachirurg dr. William Kramer van het Erasmus MC -Sophia Kinderziekenhuis en het Verbond van Verzekeraars. De hoofdvraag was in hoeverre kinderen van 0 tot 8 jaar veilig in de auto worden vervoerd. Er werd gekeken op parkeerplaatsen van zwembaden, pretparken en speeltuinen overal in Nederland. Getrainde onderzoekers namen een vragenlijst af bij de bestuurder en het kind werd geobserveerd in de autostoel. Er werd ook gekeken welke fouten er veel werden gemaakt en wat de oorzaak hiervan is. In totaal zijn 470 kinderen  in auto’s geobserveerd.

Resultaten van het onderzoek naar kinderveiligheid in de auto

Opvallend is dat 9 van de 10 bestuurders ervan overtuigd was dat hun kind veilig in zijn of haar autostoeltje vast zat. Maar uit onderzoek blijkt compleet het tegenovergestelde: 8 van de 10 kinderen (83%) zit niet goed vast. In totaal bleek dat 7% van de kinderen in een verkeerd type stoel of geen autostoeltje zat. In 49% van de gevallen bleek de autostoel niet goed in de auto bevestigd te zijn en bij 59% van de onderzochte kinderen zat niet goed bevestigd in de autostoel.

Veelgemaakte fouten bij bevestiging

Veel voorkomende fouten bij de bevestiging waren: verdraaide autogordels (33% van de gevallen bij een babyautostoel en 22% voor de peuterautostoel). Ging het om autostoelen met Isofix bevestigingspunten dan was de meest gemaakte fout dat de gordel niet de juiste route volgde (41%) en bij het kindje dat de gordel niet over het midden sleutelbeen liep (48%). Kinderen die voor een kort ritje in de auto zaten, werden niet onveiliger vervoerd dan kinderen die een lange rit maakten. De leeftijd, het geslacht en de opleiding van de bestuurder speelde geen rol bij het veilig of onveilig vervoeren. De kans op onveilig vervoer is wel groter als de bestuurder niet de ouder is maar bijvoorbeeld opa of oma.

Tips voor de juiste installatie van een autostoel

  1. Installeer de autostoel altijd conform de handleiding. Ouders moeten de tijd nemen om zich goed voor te laten lichten.
  2. Bij Isofix moet goed gecontroleerd worden of alle bevestigingshaken goed vastzitten. Bij een baby- en peuterautostoel moet ook het derde bevestigingspunt goed vastzitten.
  3. Gordels moeten goed aangetrokken worden. Er mag maximaal 1 cm ruimte zitten tussen de gordel en het lichaam van het kind.
  4. Bij een peuterautostoel moet gelet worden op de hoogte van het harnas; er mogen maximaal 2 vingers ruimte zitten tussen harnas en de schouders.
  5. Is een kind toe aan een kinderautostoel, dan wordt aangeraden om er één met rugleuning aan te schaffen.

Ongeluk in een flits

Een ongeluk is zo gebeurd, dat weet Dr. William Kramer (kinderchirurg en traumachirurg) maar al te goed. Hij ziet dagelijks de gevolgen van onjuist gebruik van autostoelen. ‘Bij een frontale botsing en een loszittende autogordel schiet het kind als een raket naar voren tegen de voorstoelen of voorruit. Met kans op levensgevaarlijke verwondingen. Sluit de gordel niet goed of is de jas van het kindje te dik, dan slaan het hoofdje en armen met grote kracht tegen de voorstoel en kunnen de gordels diep insnoeren. En dit leidt tot ernstige inwendige verwondingen’ aldus Kramer.

Foto: Crashtest van Maxi-Cosi