Levensverlenging van kinderwagen na de garantietijd

De redactie was geprikkeld bij het lezen van het nieuwe initiatief van Kinderwagengarage. Wat doen ze en wie zit er achter? Op de site lezen we: ‘Kinderwagengarage is gespecialiseerd in reparatie en reiniging van kinderwagens en buggy’s. Alle reparaties worden uiteraard uitgevoerd met originele onderdelen en volgens de richtlijnen van de fabrikant.’

 

Op een industrieterrein in Diemen spreken we met Dennis Winters, kersverse vader en oprichter van Kinderwagengarage. Dennis is nieuw in de markt, hij heeft 10 jaar gewerkt als account director in de ICT maar vond het tijd worden om de bakens te verzetten. ‘Tijdens mijn aanstaand vaderschap kwam ik in de babywereld terecht, we waren natuurlijk Kinderwagengarageop zoek naar babyspullen en een kinderwagen. Ik zag die enorme tweedehands markt en al die merken en dacht: wat is nou een reden om géén tweedehands kinderwagen te kopen? Voor mij was dat: je koopt een kinderwagen voor 400 of 500 euro die na een of twee maanden kapotgaat of je koopt een vieze wagen. En laten we eerlijk zijn, je wilt je kind toch graag in een schone en nette kinderwagen vervoeren.’

Via via kwam Winters bij Bugaboo terecht. ‘Het bleek dat Bugaboo, die de klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan, al in het proces zat om een service op te zetten buiten de garantieperiode om. Ik wilde met mijn compagnon wel in deze markt stappen, weliswaar zonder kennis en ervaring maar we dachten: hoe moeilijk kan het zijn? We zijn gewoon begonnen en slagvaardig te werk gegaan’.
Was dat geen enorme overgang van de ICT naar de technische werkplaats met vieze handen, schroeven en moertjes? ‘Ik doe het natuurlijk niet helemaal alleen, werk met een compagnon die een technische achtergrond heeft en inmiddels hebben we versterking voor 3 dagen in de week voor het uitvoeren van reparaties op locatie met onze nieuwe bedrijfbus’ legt Winters uit.

Kinderwagengarage startte afgelopen najaar, eerst vanuit het huisadres in Amsterdam maar sinds kort vanuit een kleine loods met kantoor in Diemen. Ouders kunnen hier onder andere terecht voor reparaties aan het frame, het vervangen van wielen en het repareren van de remmen. ‘Alle reparaties worden uitgevoerd met originele onderdelen en volgens de richtlijnen van de leverancier’, legt Winters uit, ‘maar ook reiniging is mogelijk. We hebben speciale apparatuur die ook in de auto-industrie wordt gebruikt om bekleding en andere stoffen onderdelen zoals reiswieg, buggyzit en zonnekap, te reinigen. Ook autostoeltjes kunnen worden gereinigd. Met deze stoommachine, een geïntegreerde water- en stofzuiger, dood je in een klap alle bacteriën.’
Voor een stoomreiniging en technisch nakijken van het onderstel betaalt de consument 60 euro (excl. reparatiekosten). Een reparatie kost 35 euro excl. onderdeelkosten.

Op dit moment komt 50% van de aanvragen binnen via de site en 50% telefonisch. Reparaties gebeuren in de werkplaats of op locatie bij de klant. Winters: ‘Voor de reparatie en/of reiniging staat ongeveer een week, voor deze periode bieden we een vervangend vervoermiddel aan. Dat stuk service neemt de druk van de reparatieduur weg. Door de komst van onze nieuwe medewerker en bedrijfsauto voeren we inmiddels steeds meer reparaties op locatie bij klant uit. Dit biedt veel voordelen’, meldt Winters. ‘We kunnen de klant snel helpen en besparen logistiek gezien geld omdat de kinderwagens niet meer hoeven te worden opgehaald. We moeten daarvoor wel goed kijken naar het effectief inplannen van de ritten. Binnen de Randstad is dat niet zo’n probleem, maar een ritje naar Limburg of Groningen is een ander verhaal.’ Ook het aanbieden van een 24 uurs servicedienst wordt momenteel onderzocht.

Dit is een gedeelte uit het verschenen artikel in BabyWereld.