onderzoek fietsstoeltjes

Hoe zoeken consumenten online als ze op zoek zijn naar een fietsstoeltje? Welke trends zijn er te zien in het zoekvolume, wanneer wordt er gezocht en welke type en merk fietsstoeltjes en winkels zijn populair?

Uitvoerige analyse fietsstoeltjes

Om dit in kaart te brengen deed Marktdata.nl een uitvoerige analyse naar de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument. De resultaten van de Google big data analyse zijn te lezen in de Fietsstoeltjes Trendmonitor 2020. Met deze analyse krijgt u inzicht in de loyaliteitsfase van de customer journey van de consument. In de analyse zijn naast de zoekvolumes naar merken, ook winkelformules in kaart gebracht onderverdeeld in het totaal aantal fietsstoeltjes, voorzitjes en achterzitjes. Tevens werd met behulp van een social media analyse tool Coosto het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met 2019 voor vijf belangrijke merken en winkelformules. Hieronder enkele conclusies van het rapport:

Aantal zoekopdrachten fietsstoeltjes

De afgelopen vier jaar zijn maandelijks meer dan 72.000 zoekopdrachten uitgevoerd naar fietsstoeltjes. Het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. In 2016 waren er 63.600 zoekopdrachten, in 2019 was dat maandelijks ruim 77.800 keer. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 22,5 procent toegenomen.

Welke zoektermen worden het meest gebruikt?

Vooral de algemene zoektermen hebben een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten. De consument start in de oriëntatiefase meestal met een algemene zoekterm maar naarmate het koopproces vordert wordt meer specifieke zoektermen gebruikt. De afgelopen vier jaar was het zoekwoord ‘fietsstoeltje’ het meest getypte zoekwoord met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 4.700 zoekopdrachten.

Hoe zit het met het zoekvolume van fietsstoeltjes?

Ook werd de zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan fietsstoeltjes over de afgelopen vier jaar geanalyseerd. Hierbij werd gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Als er elke maand evenveel zou worden gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan is het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3 procent. Uit de analyse blijkt verder dat er in het voorjaar en in de zomermaanden relatief veel gezocht wordt naar fietsstoeltjes. April is een topmaand met 11,6 procent van het jaarlijkse zoekvolume. De periode september tot februari heeft het laagste zoekvolume. In de decembermaand gaat het maar om 4,2 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Welke merken en winkels zijn het meest populair?

Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van fietsstoeltjes blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifiek merk. Het meest gezochte merk in de afgelopen vier jaar is Bobike. Op de tweede plaats staat Yepp. Deze twee merken vertegenwoordigen samen een aanzienlijk deel van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van fietszitjes. De laatste jaren zijn er wel flinke verschuivingen geweest en is er een ander merk sterk in opkomst. In de Fietsstoeltjes Trendmonitor 2020 is de jaarlijkse top-10 te zien en vele andere relevante verschuivingen in de markt.

Trendrapport bestellen

Het rapport is in het Nederlands opgesteld en telt 35 pagina’s in kleurendruk. Het is een interessant document voor onder andere professionals in de rijwiel- of babybranche. Het kan besteld worden via Van Es Marketing Services.
Meer informatie over de Fietsstoeltjes Trendmonitor 2020 is te vinden op marktdata.nl. Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen.

Foto: Bobike

Fietsstoeltjes-Trendmonitor-2020