U bevindt zich hier:--Struggle in de Speelgoedmarkt

Struggle in de Speelgoedmarkt

Door |2018-10-29T13:32:00+00:0029 oktober, 2018|Categorieën: Laatste nieuws|Tags: |0 Reacties

speelgoedmarkt moeilijkDe speelgoedmarkt heeft het moeilijk. Uit de nieuwste Stand van de Retail van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse speelgoedmarkt de eerste maanden van dit jaar al bijna 20% verkoopvolume heeft verloren. Ook verdwijnen er steeds meer winkels in deze branche. Hopelijk maken de verkopen in de laatste maanden de negatieve tendens een beetje goed.
Uit het rapport blijkt dat de verkoopvolumes in de detailhandel verder stijgen, maar vooral online. De online retail groeide tot en met juli 2018 met 20,4%. Daar blijken de speelgoedwinkels ook flink last van te hebben. In de eerste helft van 2018 gaven consumenten 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, dat is een stijging van bijna 18% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit betekent bijna een verdrievoudiging in vier jaar tijd. De speelgoedbranche heeft verder te maken met branchevervaging, zo is er steeds meer speelgoed te vinden bij drogisterijen en supermarktketens.

48% koopt speelgoed online

Nu gaat 48% van de aankopen aan speelgoed online. Ter vergelijking: dit was in de eerste helft van 2014 nog 24%. De speelgoedmarkt groeide voor het laatst in 2018, daarna waren er alleen maar dalingen te zien. Meer dan 40% van de verkoopvolumes van de speelgoedwinkels gingen verloren vanaf 2008. Ook het aantal speelgoedwinkels neemt steeds verder af. Nederland telt nog 764 speelgoedwinkels, vorig jaar verdwenen er nog 52. Sinds 2005 is het aantal afgenomen winkels 27%. De spelers die overblijven worden steeds groter; de gemiddelde speelgoedwinkel telt 259 vierkante meter.

Aanbevelingen voor speelgoedwinkels

Het rapport komt ook met aanbevelingen: naast fysieke aanwezigheid is het een must om ook online present te zijn. Daarnaast kunnen onderlinge samenwerkingen verbeteringen geven, denk aan het initiatief Topshoe. En laten we de oudere doelgroep niet vergeten; 65 plussers geven veel geld uit aan cadeaus voor hun kleinkinderen. In de winkels zelf zou meer interactie moeten komen, zoals in Hamleys in Praag met een raket, glijbaan, draaimolen, vlindertuin en racebaan. In deze winkel kunnen de producten volop worden uitgeprobeerd. En in de Lego Store in Kopenhagen kunnen kinderen hun eigen Lego poppetje samenstellen.

Wachten op cijfers van de feestmaanden

Gelukkig liggen de verkooppieken van speelgoedwinkels altijd in de laatste drie maanden van het jaar. Deze verkopen in deze feestmaanden bepalen voor zo’n 30% de totale jaaromzet. Hopelijk zorgt dit nog voor een positieve correctie in de cijfers.

Bron: Stand van de Retail, ABN Amro, oktober 2018

Geef een reactie