
De 37e editie van de Negenmaandenbeurs was de place to be voor kersverse en aanstaande ouders. Met het thema ‘Alle ballen hoog houden’ draaide alles om empowerment van zowel mama’s als papa’s, waarbij bezoekers de slimme, serieuze, maar ook hilarische kanten van het ouderschap ondervonden. Nederlands grootste baby-event trok ruim 31.000 bezoekers. Met een gemiddeld bestedingsbedrag van 203 euro gaven zij meer uit dan vorig jaar.
Hoogtepunten Negenmaandenbeurs
Voormalig profvoetbalster en moeder Anouk Hoogendijk trapte de beurs af, die dit jaar het toepasselijke thema ‘alle ballen in de lucht houden’ had. Dit thema kwam onder andere tot uiting via de introducties van topinnovaties, masterclasses en natuurlijk de mogelijkheid tot het shoppen van babyspullen. De top drie onderwerpen waar ondervraagde bezoekers belangstelling in hadden: baby- en kinderkleding (67%), verzorging (54%) en nieuwe producten (53%).
Leerzaam én leuk dagje uit
Dit jaar bezochten ruim 31.000 mensen de Negenmaandenbeurs verdeeld over: woensdag 3.900 bezoekers, op donderdag 7.500, op vrijdag 9.700 en op zaterdag 10.200 bezoekers. Gemiddeld lieten zij zich 3,5 uur informeren en inspireren in drie compleet gevulde hallen. Bovenal geven de aanstaande en kersverse ouders aan met het doel ‘een leuk dagje uit’ naar het evenement te zijn gekomen (74%), gevolgd door het profiteren van aanbiedingen (57%) en aankopen doen (50%). Van de bezoekers deed dan ook 85% een aankoop met een gemiddeld bestedingsbedrag van 203 euro. Sofie Spoorenberg, beursmanager van RAI Amsterdam: ‘Het bestedingsbedrag per bezoeker is nog net niet helemaal terug op niveau in vergelijking met voor corona, maar gezien de huidige inflatiecijfers valt het wel op.’
Inspiratie en masterclasses
Naast het shoppen was er ook veel ruimte voor de -toekomstige- mama’s en papa’s om inspiratie op te doen via onder andere masterclasses, aanwezigheid rijksoverheid en podcasts over duurzaamheid van het nieuw gelanceerde Tropenjaren platform. Sofie Spoorenberg: ‘We zijn enorm trots op wat we dit jaar hebben neergezet met z’n allen. De sfeer op de beursvloer was geweldig. De masterclasses zijn erg goed bezocht, wat laat zien dat de informatiebehoefte groot is. We hopen met alle informatieve componenten en mooie innovaties die zijn gepresenteerd, bezoekers optimaal te hebben geïnspireerd en zien uit naar de volgende editie.’
Alle ballen in de lucht houden
Hardwerkende papa’s en mama’s kunnen soms wel een beetje hulp gebruiken. Daarom werden er tijdens het evenement weer verschillende innovaties gepresenteerd die het leven van jonge ouders aangenamer maken. Alle ballen in de lucht houden wordt makkelijker met de juiste producten. De Medela Freestyle Handsfree kolf kwam uit de bus als winnaar van onder andere de Negenmaandenbeurs Consumer Award. Anita van der Heijden, van Medela: ‘Wat een week! Het was een volgepakte beurs met masterclasses en inspirerende gesprekken met moeders die borstvoeding geven. We zijn heel trots dat onze nieuwste kolf zowel door de vak- als consumentenjury zo hoog is gewaardeerd.’ Andere topinnovaties waren de Jiffle kinderwagen en bolderwagen in één, de BeSafe Stretch B autostoel en de Pieni kartonnen wieg met onderstel.
De volgende editie van de Negenmaandenbeurs wordt gehouden van 14 tot en met 17 februari 2024
Bekijk meer beursberichten





