Baby2B event

Laatste nieuws van de beursorganisatie: ‘Vol enthousiasme zijn we gestart met de organisatie van het nieuwe event Baby2b. Er is door veel partijen positief op gereageerd, maar we merken dat we meer tijd nodig hebben om het op te zetten zoals we het voor ogen hebben. Daarom is besloten om het event uit te stellen om alle ambitieuze plannen die er zijn te realiseren.’

Op 25 maart 2019 gaat de eerste editie van Baby2B van. Marina Bekker en Janneke Haringx zijn nauw betrokken bij de organisatie, dus tijd voor een gesprek over de opzet en het programma van deze dag. Op een locatie midden in de prachtige herfstbossen op de Veluwe steekt Marina direct van wal: ‘We willen een event anno nu neerzetten. In een fijne setting met het gevoel dat je een dagje uit bent en niet aan het werk. Een event waar je in gesprek kunt gaan met retailers, producenten, de kraamzorg en andere babyprofessionals. Dat je de producten die er op de stand liggen kunt toelichten of deze nu medisch, fashion of praktisch georiënteerd zijn. Het gaat erom dat iedereen die als professional werkzaam is, elkaar op deze dag kan ontmoeten.’

Discussie met professionals in de babymarkt

‘Dat betekent ook dat we ‘s middags met zijn allen gaan discussiëren’, vervolgt ze. ‘Misschien denk je aan het einde van de dag: we zijn het niet met elkaar eens, maar dat is prima. Er is nu sprake van een behoorlijke kloof tussen zorgprofessionals, influencers, retail en producenten en alles heeft wel zijn invloed op wat we met elkaar aan het neerzetten zijn. En we zien elkaar nooit! Daarom hebben we deze dag ook een thema gegeven: ‘Wie is de expert?’ Sophia Tienstra, eigenaar van een marketing- en communicatiebureau, blogger en oprichter van Mommyproof.tv zal dit onderdeel gaan presenteren op het sfeervolle middenterrein met een huiskamergevoel, dus geen formele setting.’

Inzet van social media

Janneke vult aan: ‘Daarnaast komt er een lezing over social media met praktische tips voor de bezoekers. Social media is enorm belangrijk anno nu. We gaan daarbij uit van de moeder, wie komen er allemaal kijken bij de zwangerschap, bevalling, kraamtijd en het moederschap? Moeders krijgen zoveel adviezen en nemen soms alles klakkeloos aan.’
‘Influencers worden door consumenten soms als beste vriendin gezien en hebben veel invloed op jonge moeders, dat is een hele verantwoordelijkheid’, voegt Marina toe.’ Wel of niet gesponsord, zij geven ook adviezen. Ook voor medische professionals is dit een interessant onderwerp want ook zij moeten zich anno 2019 profileren op social media, want ook voor hen geldt dat de doelgroep zich daar oriënteert. We hopen dat iedereen aan het einde van dag zegt: ‘Ik heb er toch wat van opgestoken!’

baby2b event

Bereiken zorgprofessionals

Om professionals buiten de industrie naar dit event te trekken worden vakmedia ingezet en brancheorganisaties van kraamzorg, verloskundigen, draagconsulenten en babycoaches benaderd. Marina meldt dat ze ook bezig zijn te onderzoeken of de kraamzorg door dit event te bezoeken, accreditatiepunten kan verdienen. Dat zou nog een extra stimulans zijn.

Enorme vakkennis in de markt

baby2b eventBaby2B is ook belangrijk om te laten zien waar de babyindustrie mee bezig is. Marina vertelt over een onlangs geplaatst verhaal in de Volkskrant waarbij  de ‘babyspullenindustrie’ als voorbeeld wordt gesteld van pure emotiemarketing zonder hart of geweten. ‘Het geeft aan hoe consumenten en de zorg ook naar ons kijken, dat we alleen maar uit pure commercie producten op de markt zouden zetten. Deze beurs is juist een unieke kans om te laten zien dat onze vakhandel niet alleen uit is om geld te verdienen, maar beschikt over enorm veel kennis over babyproducten, het produceren, de wettelijke normen en het juiste gebruik van babyproducten.’
Ze vervolgt: ‘Natuurlijk is er ook een stuk wildgroei in de markt. Ik zie soms producten die totaal niet aan de veiligheidsnormen voldoen, maar ze worden wel verkocht. Sommige kraamverzorgsters raden aan om een hydrofiele luier om de kruik te wikkelen, dat zou veiliger zijn dan het gebruik van een kruikenzak. Dan vraag ik me af, waar komt dit advies ineens vandaan en waar is dit op gebaseerd? Het hoeft geen fout advies te zijn, maar in kwaliteitseisen en normen wordt iets anders beweerd. We kunnen dan naar elkaar wijzen, maar het gesprek aangaan is beter.’
Janneke: ‘Het zou mooi zijn als we alle betrokken organisaties kunnen bundelen en alle adviezen door alle betrokkenen worden ondersteund. Ik zie deze beurs als een eerste contact waar we met elkaar in discussie kunnen gaan.’

Deelnamemogelijkheden

Deelnemers kunnen kiezen uit kant-en-klare stands vanaf 2,5 m2 voor 495 euro, ben je lid van de Vereniging voor het Baby- en Kleutervak (VBKV) dan krijg je een korting van 100 euro. Er kan ‘s morgens worden opgebouwd en je bent ‘s avonds weer klaar. De stand behoeft maar weinig aankleding, want de hal heeft al een enorme uitstraling. Andere plussen van deze locatie: de beurs is zeer goed bereikbaar, ook voor onze Belgische deelnemers en bezoekers. Parkeren is gratis. Er is plaats voor 40 stands, waarvan 20% al is verkocht en vol=vol!
De Baby2B dag vindt direct plaats na de We Are Pregnant consumentenbeurs. Toch zijn dit volkomen gescheiden events. ‘Mocht je deelnemen aan het WAP event in het voorjaar, dan is het natuurlijk mogelijk om je stand te laten staan met een kleine aangepaste presentatie voor de Baby2B.’ melden ze.

Rol van Jes en de VBKV

De organisatie van de beurs is in handen van Jes BV. De rol van de VBKV is het werven van standhouders en zorgen voor publiek. Daarnaast focussen zij zich momenteel op o.a. de technische commissie die is aangesloten bij de ENPC, voluit de European Nursery Products Confederation. De ENPC houdt zich bezig met de wetgeving omtrent babyproducten. Deze aangesloten commissies zijn de spreekbuis voor de babyindustrie in hun eigen land. Dat is belangrijk, omdat we in Nederland veel producenten hebben.

Ze besluiten: ‘Je hoeft het echt niet allemaal met elkaar eens te zijn omdat er verschillende belangen spelen, maar hoe geweldig zou het zijn dat we na vijf jaar een brug hebben geslagen tussen de industrie en zorgprofessionals?
baby2b logo

 

 

 

 

Wanneer: maandag 25 maart 2019
Waar: Werkspoorkathedraal Utrecht
Tijd: van 10.00 tot 17.00 uur
Voor meer informatie en aanmelden via vbkv.nl

Foto: Studio Phylicia