spielwarenmesse

Een bezoek aan Nürnberg vraagt om een goede voorbereiding, niet alleen qua reistijd en planning maar ook als je op de beurs zelf bent. Want Spielwarenmesse is immens groot, met al zijn grote hallen. Op 170.000 vierkante meters staan hier bijna 3.000 aanbieders uit 68 landen.

Licht dalende bezoekerscijfers

Ons gevoel dat het wat rustiger was dan andere jaren, bleek te kloppen. De beurs heeft, net zoals veel andere vakbeurzen, te maken met licht dalende bezoekerscijfers, van 77.000 in 2017, 71.000 in 2018 naar 68.500 deze editie. Het afnemende aantal zelfstandige winkeliers en veranderingen in distributiekanalen is nu eenmaal het beeld in de markt. Maar zoals één van de standhouders zei: ‘De kwaliteit van de bezoekers is hoog en we hebben nu echt tijd om even met elkaar te zitten en orders te noteren.’ De hoge kwaliteit blijkt ook het uit rapportcijfer dat standhouders de beurs gaven: 83,5 procent betitelde de beurs als ‘goed’ tot ‘zeer goed’.

Nieuwe halindeling

Inspelend op de laatste ontwikkelingen en trends heeft de organisatie de indeling van de hallen veranderd. Elektronisch speelgoed is booming en daarom nu te vinden in hal 4A, waaronder robots, drones en RC speelgoed, virtuele en educatieve spellen. Het afnemend aanbod trein- en modelbouw werd samengevoegd in hal 7A. Voor feestartikelen kon men terecht in hal 9 en een gedeelte van hal 8. Ook nieuw is het initiatief Toys meet Books, deze cadeauboekjes in de breedste zin van het woord, zijn te vinden in het middengedeelte van de beurs.

Speelgoedtrends en Toy Awards

Eén van de mooiste en lichtste hallen is hal 3A. Hier staan niet alleen veel nieuwkomers met bijzondere producten, maar hier bevindt zich ook de TrendGallery en de winnaars van de Toy Awards. In een vorige editie van BabyWereld beschreven we trends al uitgebreid, daarom hieronder nog even kort op een rij:

  1. Ready, Steady, Play!: speelgoed dat kinderen aanmoedigt tot meer fysieke inspanning.
  2. The WOW effect: speelgoed met een grote verrassing.
  3. Toys 4 Kidults: speelgoed dat ook geschikt is voor oudere generaties.

Vooral de eerste trend onderschrijven we van harte en was goed zichtbaar op de beurs, we hebben diverse merken gezien die speelgoed en producten ontwikkelen om kinderen van klein tot groot meer te laten bewegen en naar buiten te gaan.

Ook werden op de eerste beursdag de winnaars van de Toy Award bekend gemaakt. Voor de categorie Baby & Infant is dit de Magic Touch Piano Musical Toy van Hape International and Kids II.
De winnaars werden gekozen door een vakkundige jury waaronder marktonderzoekers, wetenschappers en een speelgoed-veiligheids expert. Om in aanmerking te komen voor deze award moeten de ingezonden producten voldoen aan verschillende criteria zoals: pret, originaliteit, veiligheid, potentieel succes in de retail, vakmanschap en kwaliteit.

Aanbod baby & kind in hal 2 en 3

In hal 2 en een gedeelte van 3 zijn aanbieders te vinden voor het baby- en kindsegment op het gebied van verzorging, accessoires en overig. Aan het lege verbindingstuk tussen beide hallen is een mooie invulling gegeven met een showcase. Dit leken wel complete kinderkamertjes die waren ingevuld met talloze eyecatchers uit de verschillende collecties van de standhouders. Het is ook een plek waar je even kunt uitrusten op de vele bankjes. Niet alleen waren deze producten gelabeld met product- en firmanaam, maar er was ook een gids verkrijgbaar met daarin de geëtaleerde producten. Een mooi initiatief!

spielwarenmesse