amazon babyspullen

Online winkelreus Amazon heeft naast zijn e-boeken het assortiment in Nederland uitgebreid met duizenden fysieke producten waaronder babyproducten. Wat zal het effect zijn in onze markt? Hoe ziet hun verdienmodel eruit? Wat zijn de plussen en minnen van deze internetspeler?

Amazon is één van de grootste retailers ter wereld met een jaarlijkse omzet van 1,7 biljoen dollar per jaar. Dat Amazon zo groot geworden is komt niet alleen door hun e-commerce activiteiten maar ook doordat ze aanwezig zijn in andere industrieën: online opslag, filmproducties, muziek distributie, digitale publicaties (Amazon Kindle), biologisch shoppen en persoonlijke elektronica zoals Amazon Echo Fire. Amazon verdient ook aan de kennis over artificial intelligence en webservices. Deze tak is alleen al goed voor 40 miljard dollar. Via verzamelde data weet Amazon precies welke producten, productgroepen, maten en kleurstellingen wel of niet goed scoren en stelt het ze ook in staat eigen producten te ontwikkelen zoals Amazon Basics.

Nog meer verdiensten

Aan het Amazon Prime abonnement verdient de organisatie 22 miljard dollar per jaar. Maar de grootste groei zit in de samenwerking met andere partijen, in 2018 maakte dit onderdeel 58 procent uit van de totale omzet, vergeleken met 3 procent in 2000. In totaal gaat het om 63 miljard per jaar. Uit de cijfers blijkt dat de winsten dus niet zozeer geboekt worden door het webwinkelen maar uit al deze andere activiteiten.

De voordelen om zaken te doen met Amazon:

De online aankopen waren gestagneerd, maar sinds de coronacrisis zijn de online aankopen weer flink gestegen. Een goede timing dus voor de grote webwinkel van Amazon. Waarom zou je als aanbieder wel of geen zaken met Amazon zaken moeten doen? We zetten alle voor- en nadelen op een rij.

  1. Groot, internationaal bereik. In plaats van alleen Nederland, zien ook duizenden buitenlandse consumenten jouw producten.
  2. Scherpe prijzen. Door op grote schaal internationaal in te kopen en via het vergaren van data is Amazon in staat om scherpe prijzen voor hun productenaanbod te bepalen.
  3. Online marktplaats. Als ondernemer kun je net als bij bol.com je producten via Amazon verkopen. Uiteraard tegen betaling van een commissie bestaande uit een vast en variabel deel. Ben je professional dan betaal je 39,95 euro per maand excl. BTW. Hier komt dan nog verwijzingsvergoeding bij variërend van 7 tot 45 procent (van de totale verkoopprijs inclusief verzendkosten).
  4. Aantrekkelijk Prime abonnement met video streaming. Voor het gratis thuisbezorgen kunnen consumenten kiezen voor een Prime-abonnement. Voor 3 euro per maand krijgen ze alles netjes thuisbezorgd en hebben ze toegang tot Amazon Prime Video waar films en tv-series kunnen worden gestreamd of gedownload om later te bekijken. Als abonnee kun je ook met korting kopen op Prime Day. Deze koopjesdag(en) zijn een belangrijke inkomstenbron geworden, voor 2020 werd de omzet van Prime Day geschat op 10 miljard dollar.
  5. Waardevolle informatie. Amazon is zeer ver qua ontwikkeling op het gebied van big data en artificial intelligence. Als partner kun je rekenen op waardevolle overzichten over het winkelgedrag, inzicht in de concurrentie en potentiële clicks.
  6. Amazon Launchpad. Nieuw bij Amazon is de Launchpad waarop nieuwe, innovatieve producten vermeld staan. Het is volgens Amazon een tool voor startups om producten te lanceren, verkopen en distribueren.

Nadelen van zakendoen met Amazon:

  1. Minder invloed op prijsstelling. Amazon bepaalt zelf voor welke prijs ze jouw producten gaan verkopen en die ligt meestal lager dan jouw gewenste verkoopprijs. Amazon koopt op grote schaal internationaal in en dat geeft ze een voorsprong op andere retailers. Daarmee bestaat het gevaar op prijsdruk en kleinere marges, bovendien zijn verkoopprijzen internationaal zichtbaar.
  2. Minder gebruiksvriendelijk dan bestaande partijen: navigeren gaat niet soepel. Het aanbod is zo groot dat categorieën nog niet goed zijn uitgesplitst. Direct onder het aanbod staan ook andere producten zoals populaire cadeaus, aanbevelingen en ‘meest gewild’, en dat zorgt ervoor dat je vreemde producten ziet staan in de categorie waar je zoekt bijvoorbeeld kinderstrijkplanken en kinderpruiken tussen de kinderwagens. Ook zijn de recensies nu nog allemaal Engelstalig.
  3. Onduidelijk is of je bij Amazon koopt of een externe verkoper. Dat kan nog een probleem worden als er iets met het product aan de hand is. In de gebruiks- en verkoopvoorwaarden staat duidelijk vermeld dat Amazon niet verantwoordelijk of aansprakelijk is voor handelingen, producten en content van derden.
  4. Levertijden en bezorging. Amazon gaat uit van een levertermijn van 2 tot 4 werkdagen, maar dit kan oplopen als het product niet voorradig is bij de distributiecentra in Europa. En nog langer als het gaat om aanbieders uit China of andere Aziatische landen. De bezorgmogelijkheden zijn beperkt vergeleken met Coolblue en bol.com, er is geen mogelijkheid om het pakket op te halen bij een postNL pakketpunt of Albert Heijn.
  5. Niet snel even bellen met de helpdesk. Als er een probleem is kun je niet even bellen met de helpdesk. En dat bieden concurrenten zoals bol.com wel. Het is wel mogelijk om te chatten, mailen of je terug te laten bellen. Voor een contact met een externe verkoper staat er een reactietijd aangegeven van 2 dagen.
  6. Privacy. Amazon meldt dat partners de klantgegevens alleen mogen gebruiken als het gaat om het afhandelen van bestellingen. Het vertonen van advertenties is niet anders dan bij de andere grote webwinkels: dit gebeurt naar aanleiding van je bezoek aan sites en je koopgedrag. Onlangs werd bekendgemaakt dat de Europese Society for Data Protection Amazon gaat dagvaarden voor het gebruik van de EU-U.S. Privacy Shield overeenkomst nadat deze ongeldig is verklaard door de Europese Unie. De rechtzaak wordt aangespannen namens alle Duitse burgers omdat Amazon niet heeft voldaan aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU.
  7. Geen Nederlands distributiecentrum. De Nederlandse markt wordt op dit moment bediend vanuit Duitsland en er komt een nieuw centrum in Mönchengladbach, dicht bij de Nederlandse grens. Er is een bestaand overslagpunt in Oss. Dit betekent dat derde partijen die gebruik willen maken van de logistiek van Amazon de producten naar het buitenland moet brengen en daar belastingplichtig zijn, dat kan voor kleine partijen een probleem worden.
  8. Grote marketing investering. Omdat Amazon zo gigantisch groot is, lukt het je als merk niet om boven te drijven zonder marketinginspanning. Daarvoor zijn sales en beoordelingen nodig en die krijg je door gebruik te maken van Sponsored Products. Geadviseerd wordt om gemiddeld 10 procent van de omzet weer in Amazon’s Sponsored Products te investeren.

Hoeveel impact zal de komst van Amazon in Nederland hebben?

In welk land Amazon zijn intrede ook doet: het heeft overal grote gevolgen gehad voor de concurrentie. Toch zal het volgens retaildeskundigen voor Amazon lastig worden om de Nederlandse markt te veroveren. Dat komt omdat wij hier al jaren gerenommeerde e-commerce partijen hebben zoals bol.com en Coolblue. Deze partijen hebben een grote gunfactor. In Duitsland is Amazon wel een belangrijke speler geworden, maar bij de start destijds was internetwinkelen nog niet zo ver ontwikkeld als nu bij ons. De enige reden waarom consumenten bij Amazon zouden willen winkelen is als er lagere prijzen worden ingezet. En juist hierin is Amazon gespecialiseerd want ze gebruikt data van consumenten en prijzen van concurrenten om algoritmes te ontwikkelen voor de meest ideale prijsstelling. Mocht het komen tot een prijzenoorlog dan heeft Amazon ook de meeste reserves om het langer vol te houden. Daarnaast heeft Amazon nu al een goede naamsbekendheid (74 procent kent Amazon) en staat al op de zesde plek op de lijst van omzetten van online spelers.

En in onze babymarkt?

Het is koffiedik kijken hoe het zal gaan in onze babymarkt. Nederlanders kopen vergeleken met andere landen nog relatief vaak bij fysieke winkels en we zijn behoorlijk merkentrouw, uit onderzoek blijkt dat 43 procent het liefst bij de huidige sites blijft kopen, zelfs als Amazon goedkoper is. Sommige producten spreken voor zichzelf en kunnen zonder problemen en tegen een scherpe prijs kunnen worden verkocht via Amazon. Een strategie zou kunnen zijn om bepaalde producten wel (bijvoorbeeld oude collecties, basisproducten) en bepaalde producten niet via Amazon te verkopen en deze te reserveren voor de fysieke winkels, de babyspeciaalzaken.

Maar in onze productengroep speelt nog wat anders mee. Bij de aanschaf van baby- en kinderproducten is voorlichting over producten van groot belang, juist als het om duurdere aanschaffen gaat zoals bij kinderwagens of autostoelen. Ook vinden (aanstaande) ouders veiligheid en kwaliteit van deze producten belangrijk en dit willen ze graag in een fysieke winkel beoordelen met deskundig personeel. Daarnaast is klantondersteuning en service in onze markt belangrijk, dus direct contact kunnen opnemen mocht er wat met het product aan de hand zijn. Verder schort het aan de gebruiksvriendelijkheid van de site en is de privacy een punt van zorg. Zolang Amazon niet aan deze voorwaarden kan voldoen, zal het hopelijk blijven bij een beperkt deel van baby- en kinderproducten die via deze partij zal worden verkocht.

Bronnen: visualcapitalist.com, emerce.nl, presentatie Amazon, nu.nl, parool.nl
Afbeelding: visualcapitalist.com