spotlight 2020

Na de aankondiging dat de VBKV (Vereniging voor het Baby- en Kleutervak) gaat samenwerken met Spotlight spraken we met organisator Jurgen Pietersen over de vijfde editie. We ontmoeten Jurgen bij de Beursfabriek in Nieuwegein waar op 8 en 9 maart Spotlight zal worden gehouden en krijgen ter plekke een rondleiding. Spotlight vindt plaats in een grote hal met daglicht bestaande uit begane grond en een eerste verdieping. Op de bovenste verdieping staan straks speelgoedmerken en babyproducten broederlijk naast elkaar.

Drive en passie voor het beurzenvak

‘Hoe meer aanbieders onder één dak, des te aantrekkelijker wordt het om de beurs te bezoeken. Dat is kracht van het collectief en het mes snijdt zo aan twee kanten’, aldus Pietersen. Hij is samen met Bas de Bruin organisator van Spotlight. ‘We hebben beiden een grote drive en passie voor de retail en het beurzenvak. Wil je tegenwoordig bezoekers naar je stand trekken dan moet je alleen de highlights laten zien in plaats van je hele collectie. Vroeger gebeurde alles op de beurs, tegenwoordig gaat het erom dat je in contact komt met de juiste bedrijven en mensen, vandaar uit ga je verder zakendoen. Het gaat nu om oriënteren, kijken naar wat er nieuw is, netwerken en van daaruit keuzes maken wat je in de winkel wilt gaan doen. Deze tendens zie je op alle beurzen in binnen- en buitenland.’

Oriënteren, nieuws spotten en netwerken op Spotlight

Alle beurzen hebben last van teruglopende bezoekersaantallen. Hoe houdt Spotlight zich staande in een sterk veranderend beurzenlandschap? Pietersen: ‘Waar mensen vroeger met zijn drieën naar een beurs gingen, gaat er nu nog maar één, mensen hebben minder tijd. In plaats van gespecialiseerde winkels zie je nu steeds meer combinaties van winkelconcepten, van shop-in-shops, cadeau- en kinderartikelen en opkomst van grote internetplatforms. Een trend die wij al langer zagen aankomen. Wij vinden het onzin dat deelnemers 10 tot 20.000 euro moeten uitgeven voor een stand, dat kun je in Nederland onmogelijk terugverdienen. Wij spelen daarop in door te kiezen voor aantrekkelijk geprijsde open standbouw, dat zorgt gelijk voor een natuurlijke loop in de gangen en je hoeft niet meer tegen hoge wanden aan te kijken. Voor sommige deelnemers is dat misschien even wennen, maar het werkt wel.’

Wie komt er op Spotlight?

Klanten van Spotlight zijn inkopers uit de interieur-, woon-, speelgoed-, recreatie-, museumbranche en grote webwinkeliers. Daar wordt nu het nieuwe segment baby- en kinderproducten aan toegevoegd. Deze mooie babymerken zijn er deze voorjaarseditie te vinden: Mertex, Bigjigs Toys, Kingspoint Toys & Gifts, Happy Seven, BeLong, Laptoys, Bertoy, Kleine Giraf, The Yellow Pinguin, Harlekijn Import, O’That, Co & Co, Very Important Baby, Mellipou, Happy Seven Thimble Toys, Little Indians, Waytoplay Toys, Je Suis Baby, Jonleer Groothandel, Epoch d’Enfance, Het Droomkussen, B-boo Baby en Lifestyle, Mellis, Jollein, With at Touch of Rose, Le Toy Van.

Het event biedt een aantal voordelen: centrale ligging, eigen entree voor laden en lossen en parkeren is gratis. Voor goede koffie en thee wordt gezorgd. De tweedaagse beurs wordt gehouden van 10.00 tot 17.00 uur. Op de eerste verdieping staan al 50 deelnemers ingetekend en de eerste toezeggingen vanuit het babyvak zijn al gedaan. Bezoekers worden uitgenodigd zich te registreren voor gratis bezoek: spotlight-event.nl

jurgen pietersen spotlight
spotlight 2020
spotlight 2020
spotlight 2020