U bevindt zich hier:--Veranderend beursgedrag

Veranderend beursgedrag

Door |2018-08-08T14:30:37+00:007 juni, 2018|Categorieën: Beursnieuws|Tags: |

veranderend beursgedrag

Spielwarenmesse Neurenberg constateerde dit jaar een afnemend aantal vakbeursbezoekers vanuit alle landen. Overall gaat het om een min van 3,5% (Duitsland min 6,2%, Nederland min 6,2%). In het kader van marktonderzoek werd mij ook om input gevraagd: welke ontwikkelingen zag ik en welke trends zijn er gaande? Meer vakbeurzen worstelen met hun bezoekersaantallen. Wat is er gaande? Dit is wat ik zie in de markt:

1. Inkopende partijen zijn zoekende, welke beurs is geschikt voor mij? Er is minder tijd en geld te besteden aan reizen, beursbezoeken, overnachten, eten en drinken. En is niet bijna alles ook op internet te vinden?

2. Afname van aantal inkopers. De groten worden groter, kleinere partijen verdwijnen of hebben het moeilijk en durven niet langs te komen. Dat is in Nederland al een paar jaar gaande, nu speelt het volop in België.

3. Versnippering beurzenlandschap. Na het wegvallen Pink & Blue in Den Bosch, de grootste vakbeurs in Nederland, is er geen goed alternatief meer gekomen. Natuurlijk proberen andere beurzen in dit gat te springen, denk aan de Trade Mart Utrecht, Show Up en de Trade Mart Brussels en kleine initiatieven van fabrikanten/groothandelaren zoals de BabyFriends beurs. Versnippering betekent ook dat deelnemers moeten kiezen, er is immers onvoldoende marketingbudget om aan alle beurzen deel te nemen.

4. Ook organisatoren van beurzen zijn zoekende: hoe trek ik bezoekers? Ik zie andere insteken bij ‘jongere beurzen’: kleine standbouw in minder dure maar trendy fabriekshal, informatieve lezingen en hippe foodtrucks voor de nodige versnaperingen.

5. Op consumentenniveau zijn er ook verschuivingen waar te nemen. Naast de Negenmaandenbeurs heeft de eerste editie van We are Pregnant plaatsgevonden. Ook Sanoma heeft plannen om de VT wonen/Eigen Huis en Interieur beurs te koppelen met hun titel Ouders van Nu onder de naam: In de Wolken festival.

6. De plannen van de VBKV (voorheen organisator Pink & Blue) voor een eendaagse beurs voor een breed publiek (inkoop baby, kraamzorg en andere professionals) heeft nog steeds geen vervolg gekregen. Te weinig animo of anders?

Eén ding is duidelijk: de huidige manier van beurzen draaien door producten te presenteren op een x aantal vierkante meters, werkt blijkbaar niet meer. Tijd is schaars, beursdeelname is duur en de Return On Investment (ROI) is moeilijk meetbaar… Dus maken bezoekers een selectie en kijken merken kritisch aan welke beurs ze willen deelnemen. Kortom: een verschraling van het beurslandschap.
Daarmee rijst de vraag: passen (vak)beurzen nog wel in het  digitale tijdperk?
Moeten we naar digitale ontmoetingsplaatsen toe waar je elkaar niet meer spreekt en niet meer kunt netwerken? Om je van de snelle online ontwikkelingen te onderscheiden moet je volgens mij als organisatie onderzoeken in hoeverre je ervaringen en belevingen kunt creëren die zich niet of heel moeilijk naar online laten vertalen. Daar liggen nog veel kansen en uitdagingen!

Voorwoord van BabyWereld juni 2018, door Carola Siksma-Ruiters, Hoofdredacteur