kind und jugend jollein

Eerlijk gezegd wisten we niet wat we konden verwachten van Kind + Jugend dit jaar. De berichtgeving was niet zo gunstig: alleen hal 10.2 was geopend en maar voor driekwart gevuld, grote merken hadden afgehaakt en diverse merken trokken zich in de zomermaanden terug. We besloten daarom ons jaarlijkse vierdaagse bezoek te beperken tot alleen de donderdag.

Exposanten en bezoekerscijfers

Eerst maar even wat cijfers. Op deze beurs waren 149 bedrijven present uit 24 landen en 85 procent was afkomstig uit het buitenland. In totaal trok de beurs 2000 bezoekers uit 59 landen. Het aandeel buitenlandse bezoekers was 56 procent. Bezoekers kwamen vooral uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (de zogenaamde DACH regio) en andere aangrenzende landen zoals België en Nederland. De cijfers zijn berekend volgens de richtlijnen van de Association for the Voluntary Control of Trade Fair and Exhibition Statistics (FKM).  Volgens Oliver Frese, Chief Operating Officer van Koelmesse, laat de herstart zien hoe de industrie het persoonlijke contact heeft gemist evenals het uitwisselen van belangrijke informatie en nieuws over producten. Dit jaar biedt de organisatie geïnteresseerde bezoekers een hybride model aan met Kind + Jugend @home.

Ervaringen Kind + Jugend

Maar wat vonden we er zelf van? We bezochten een aantal belangrijke contacten in de markt waaronder Laessig, Thule, Jollein, Vadobag Europe, Dooky en nieuwkomer Yumi Baby. We troffen geen grote stands maar kleinere units met de highlights van de laatste collecties aangepast aan de mogelijkheden van deze tijd. Helemaal prima. De sfeer was goed en over het algemeen was iedereen tevreden over de kwaliteit van de bezoekers. Er waren diverse bezoeken gepland en er werd goed georderd. De nieuwe app van Kind + Jugend werkte prima op onze telefoon. Met een druk op de knop hadden we een overzicht van standhouders, productgroepen en het lezingenprogramma van Trendforum. We zetten een paar reacties op een rij. Een standhouder vertelde ons dat ze echt zin hadden om hier weer te staan en handel te kunnen drijven. Een ander meldde teleurgesteld te zijn dat andere merken, waaronder een aantal publiekstrekkers, niet zijn komen opdagen. Minder merken trekken nu eenmaal minder bezoekers. Ze vonden het ook niet helemaal eerlijk naar Kind + Jugend zelf, omdat deze beurs zoveel jaren merken een podium heeft gegeven. Je kunt er als merk ook voor kiezen om een kleinere stand af te nemen en er toch te staan, meldde een ander.

Nieuwe producten

De Baby Innovation Award van Kind + Jugend werd voor het tweede jaar geannuleerd. Maar de merken die aanwezig waren konden rekenen op veel aandacht. Thule had een prominente plek direct bij de roltrappen en lanceerde veel nieuws. Naast nieuwe kleuren voor Thule Sleek en accessoires werd een nieuwe, compacte vierwieler geïntroduceerd: de Shine. Ook nieuw is Thule Courier voor multifunctioneel gebruik: voor het vervoer van je huisdier, als boodschappenwagen of voor het vervoer van twee kinderen. Naar wens te gebruiken als duwwagen of achter de fiets. Jollein introduceerde hun compleet nieuwe collectie en nieuwe huisstijl. Vadobag kwam met een nieuwe collectie luiertassen, een nieuwe lijn kinderrugzakken en introduceerde ook een nieuwe lijn kinderbeddengoed.

Nog meer nieuwe babyproducten

Nieuwkomer Yumi Baby bracht een nieuwe collectie babytextiel van gecertificeerd biologisch katoen met aquarelachtige prints die voornamelijk bij sociale werkplaatsen wordt gemaakt. Laessig kwam met een nieuwe collectie eet- en drinkgerei, babykleding waaronder items van hydrofiel en nieuwe tassen voor groot en klein. Behalve diverse baby- en kinderkamermeubelen troffen we kwalitatief speelgoed voor de grove motoriek van KateHaa en Nordi Furniture. En grote speelgoedblokken in de bijzondere vormen en kleuren van EVA schuim van Moes Play, houten speelgoed van EverEarth, lampjes van het familiebedrijf Little Lights, een fraaie flessen/voedingslijn met afgeronde vormen van Mömbella etc.

Ruimte voor verbeteringen

We zouden niet graag in de schoenen van beursorganisaties staan. Want het organiseren van internationale beurzen in deze tijden is onvoorstelbaar moeilijk. Wel zou het prettig zijn om tijdig te horen of een event wel of niet doorgaat. Grote merken hebben minimaal een half jaar nodig om zich voor te bereiden. Gezien de opening van Kind + Jugend Asia in voorjaar 2022 (Bangkok Thailand) is het aannemelijk dat Kind + Jugend zich met dit event in de toekomst gaat richten op de Europese markt. Dit dient dan ook duidelijk en tijdig aan toekomstige exposanten en bezoekers te worden gecommuniceerd. We hoorden in de wandelgangen verder dat een geste van de organisatie in de vorm van een korting, gezien de geringe omvang van de beurs en bezoekersaantallen, op zijn plaats zou zijn geweest.

Lezingen en Happy Hour

Tussen de bedrijven door konden we nu eindelijk eens wat lezingen bijwonen op het Trendforum, iets waar we normaal geen tijd voor hebben. We sloten de dag af met een door Kind + Jugend georganiseerde Happy Hour, waar iedereen getrakteerd werd op een klein buffet en een drankje. Niet zo’n grote opzet als het After Seven Event, maar helemaal prima gezien de omstandigheden. En hoe fijn is het om elkaar weer eens te treffen en bij te praten, al is het in de wandelgangen met mondkapje op. Wij hebben onze BCMI vakbroeders en -zusters uit andere landen weer kunnen ontmoeten en bij kunnen praten.

Conclusie van ons bezoek

Conclusie: we zijn blij met ons bezoek en hebben ondanks de afgeslankte beurs veel kunnen netwerken en nieuws kunnen zien. Natuurlijk hopen we volgend jaar op een uitgebreide versie. Laten we dit event ook een beetje koesteren want niemand zit te wachten op een versnippering van het beurslandschap. We moeten beseffen dat er nergens ter wereld zo’n beursplatform voor de baby- en kindermarkt te vinden is met zo’n groot, modern assortiment. Op naar Kind + Jugend 2022 die van 8 tot 10 september zal worden gehouden!

laessig

Laessig

kind und jugend

Laessig

thule

Thule Shine

kind und jugend

Thule Courier

yumi baby

Yumi Baby

kind und jugend

Osann

kind und jugend

Dooky

kind und jugend

Jollein

kind und jugend

Moes Play

kind und jugend

Vadobag

kind und jugend

Little Lights

kind und jugend

Happy Hour