Kids Time Kielce

Grootste B2B Expo voor Centraal en Oost Europa

Verslag door Daniele Caroli, International Managing Editor van Parents’ Choice Russia / Vibor Roditelei, en Reyne Rice, Global Trend Hunter en Co-President van de International Toy Trade Magazine Association

Ondanks het feit dat er dit voorjaar sprake was van een lichte daling van deelnemende standhouders, waren we getuige van een drukke en levendige Kids’ Time die van 19 tot en met 21 februari werd gehouden in Kielce. Kids’ Time, dat dit jaar voor de elfde keer werd gehouden, lijkt het einde van zijn constante groei te hebben bereikt. Het aantal deelnemende standhouders nam af van 564 vorig jaar naar 532. De daling was verklaarbaar want als gevolg van de corona uitbraak in de provincie Hubei in China, konden Chinese standhouders niet aanwezig zijn. Ook trokken diverse distributeurs zich terug omdat ze hun bestelde producten uit China niet geleverd kregen. Van de 33 deelnemende Chinese bedrijven trokken 22 zich terug. Zij kunnen zonder kosten volgend jaar opnieuw deelnemen, meldt de organisatie.

Verder was het event druk en levendig en vulde 8 hallen. Van alle deelnemers waren 60 bedrijven afkomstig uit het buitenland, uit in totaal uit 20 landen waaronder Oostenrijk, België, Tsjechische Republiek, Duitsland, Nederland, Rusland, Spanje, Turkije en United Kingdom.

Uitbreidingsplannen

Kids’ Time wil volgend jaar uitbreiden. ‘We constateren een daling in rollend materieel in Polen, dus overwegen we om nieuwe categorieën toe te voegen, denk aan schoolartikelen, papieren producten, textiel en artikelen voor babyshowers’, aldus Andrzej Mochoń, President van Targi Kiece (Kielce Fair). Daarvoor is de organisatie van plan een extra hal te bouwen van 12.000 m2, die in augustus 2021 gereed zal zijn. Mochoń is van plan meer buitenlandse standhouders aan te trekken, vooral uit Duitsland, Rusland, andere Oost Europese landen maar ook Turkije waarmee een samenwerking is opgezet met de Kamer van Koophandel in Kazakhstan. De volgende Kids’ Time zal worden gehouden van 17 tot en met 19 februari 2021.

Kids Time Star Award

Op de eerste beursdag ontvingen 6 bedrijven de Kid’s Time Star award. Een vakjury onder voorzitterschap van Marek Jankowski, uitgever van het vakblad Branża Dziecięca en BCMI lid namens Polen, maakte een selectie uit babyproducten en speelgoed in 6 categorieën.

  • Producten voor ouders en kinderen: Jack N’ Jill Toothpaste van het Australische merk Eco & More.
  • Autostoelen: BeSafe iZi Twist B i-Size uit Noorwegen en gedistribueerd in Polen door Marko.
  • Textiel, kleding, schoenen: Muslin collection van Doctor Nap van het Poolse label Elan.
  • Kinderwagens: Thule Spring uit Zweden en in Polen gedistribueerd door Scandinavian Baby.
  • Speelgoed 0-3 jaar: InnyBin van het Amerikaanse Fat Brain Toy, in Polen gedistribueerd door QElements.
  • Speelgoed 3+ jaar: Pucio – Where To Put It? van het Poolse label Nasza Księgarnia.

Aantrekkelijke producten

Wandelend door de hallen zagen we diverse aantrekkelijke producten zoals Rollersy opgericht door twee moeders. Hun eerste idee was om wielen onder een babyautostoeltje te plaatsen samen met een trekriem en een rugzak voor het vervoeren van accessoires. Later richtten ze zich op autostoelaccessoires zoals een ventilerende inzet, kussentjes en  voetenzakken. Dostawka ontwikkelde een universeel meerijdplankje met twee of vier wielen in zes varianten met LED verlichting. Dit meerijdplankje kan op 99 procent van alle kinderwagens worden gemonteerd. Marionex sprong in het oog met de award winnende Mini Waffle bouwstenen gemaakt van hoogwaardig plastic en hun sets die ook door volwassenen kunnen worden gebruikt.