U bevindt zich hier:--Verslag Toys Milano Bay-B

Verslag Toys Milano Bay-B

Door |2019-06-08T06:59:55+00:0029 mei, 2019|Categorieën: Beursnieuws|Tags: , , , |
toys milano - babywereld

Een bezoek aan de Toy Fair Bay-B in Milaan op 6 en 7 mei bracht ons niet alleen in contact met veel Italiaanse fabrikanten en merken die het in Italië goed doen, ook kregen we veel marktinzichten en nieuws over een verplicht waarschuwingssysteem in autostoelen!
Dit was de vierde editie van het jonge event Toys Milano in het MiCo congrescentrum. De alom bekende Salone International Milano stopte jaren geleden omdat deze steeds minder bezoekers trok. Kind + Jugend en de Spielwarenmesse hadden meer aantrekkingskracht op de gevestigde merken. Maar de economische crisis trof Italië hard en veel retailers konden zich een bezoek aan Keulen of Nürnberg niet meer permitteren. Dat was de start voor een nieuwe vakbeurs in Italië.

Behoefte aan ontmoetingsplek

Het event wordt georganiseerd door Salone Internazionale del Giocattolo in partnership met Assogiocattoli. CEO Paolo Taverna vertelt over de nieuwe opzet: ‘Salone International Milano met speelgoed, babyproducten en kerstartikelen was jaren geleden de grootste beurs in Italië, zelfs groter dan Nürnberg. Na de crisis bleek er toch een grote behoefte om elkaar in Italië te ontmoeten.’ Hij vervolgt: ‘Het moest een tweedaags event worden, niet te duur, met kleine stands, 70m2 maximaal.’ De lage deelnamekosten bleken een succes; er werd gestart met 60 deelnemers en 600 bezoekers maar aan deze vierde editie doen al meer dan 150 standhouders mee en het aantal bezoekers zal de 1400 van vorig jaar overstijgen. Nieuw is de toevoeging van feestartikelen en babyproducten. Paolo spreekt liever niet over aantallen bezoekers en vierkante meters. ‘Het gaat meer om de kwaliteit; het geven van informatie aan retailers is het belangrijkste. Daarom hebben we ook een programma met workshops over bijvoorbeeld de toekomst van communicatie en multichannel’, aldus Paolo.

paolo taverna - babywereld

Toys Milano heeft een unieke manier van werven

Bijzonder is hun manier van werven. Paolo: ‘Alle retailers worden telefonisch benaderd en uitgenodigd, de toegang is gratis en we bieden een gratis buffet aan. Klanten die van ver moeten komen zoals Sicilië en Sardinië, krijgen zelfs een gratis overnachting aangeboden.’ We spreken verschillende standhouders waaronder Silvia Ingravallo, sales manager bij Real Baby. Zij distribueren onder andere de Nederlandse merken Alecto & Hamilton. Zij zegt: ‘We zijn heel blij met Toys Milano. Het accent in de communicatie lag op speelgoed, dus hebben we de organisatie gevraagd om ook op het babysegment te richten. De naam van het event is gelukkig veranderd in Toys Milano Bay-B. Italiaanse retailers komen nu graag naar deze beurs. De situatie voor Italiaanse retailers was de afgelopen jaren heel ernstig, maar we zien dit jaar weer blije gezichten!’

toys milano 1 - babywereld
toys milano 2 - babywereld

Vooraanstaande familiebedrijven in Italië

Wandelend door de paden constateren we een fijne sfeer, het event blijkt een ‘meet and greet’ voor Italiaanse fabrikanten en retailers. De Italiaanse markt wordt gedomineerd door een aantal vooraanstaande merken zoals Foppapedretti, Chicco, Inglesina, Peg-Pérego en Brevi. Stuk voor stuk van oorsprong familiebedrijven die al meer dan 60 jaar bestaan en nog veel producten in Italië zelf laten produceren! Zoals familiebedrijf Foppapedretti met veel afnemers in de Zuid-Europese markt, meldt export sales manager Michela Zanelli. Zij richten zich vooral op nieuwe autostoelen en hun nieuwe designlijn Mammamia waaronder een meegroeistoel, wiegje en co-sleeper.
Van Federico Stefanelli van Brevi krijgen we te horen dat Brevi met zijn grote collectie graag wil uitbreiden naar andere Europese markten, want de Italiaanse markt krimpt door het afnemend aantal geboortes.

Waarschuwingssysteem autostoelen wettelijk verplicht

Chicco viert dit jaar zijn 60-jarig bestaan en heeft veel nieuws op het gebied van speelgoed. Bijzonder is het BebèCare waarschuwingssysteem dat in samenwerking met Samsung is ontwikkeld en nu in alle Chicco autostoelen wordt verwerkt. Dit is het gevolg van een nieuwe Italiaanse wet. Italië is het eerste land ter wereld dat met ingang van 1 juli 2019 wettelijk wil regelen dat autostoelen voorzien moeten zijn van een waarschuwingssysteem zodat geen kind meer in een (te hete) auto kan worden vergeten.
In dit verband spreken we nog met nieuwkomer Remmy die een universeel signaleringssysteem heeft ontwikkeld dat werkt via een sensor op basis van het gewicht in de autostoel. Schakel je het contact uit, dan geeft de auto een melding dat er nog iemand in de auto zit.
Sales manager Mauro Barban van Inglesina presenteert hun nieuwste, ultralichte Quid buggy en laat ons nog even zien waarom hun Aptica kinderwagen zo succesvol is.

Italiaanse speelgoedmarkt

De Italiaanse markt loopt ook warm voor Nederlandse labels, we zien Little Dutch, Mr Maria, Alecto Baby, Easy Walker, Dorel, Green Tom en Bobike. Het grootste deel van de beurs is echter ingericht met speelgoedmerken. Zoals het label Lisciani dat met zijn nieuwe merk Ludattica, spellen, games en puzzels, met fraai geïllustreerde verpakking en displays, iets origineels wil aanbieden aan retailers. De omzet van speelgoed in Italië staat weliswaar onder druk door een toenemende verkoop via het online kanaal, maar 34% van de omzetten gaat nog steeds naar gespecialiseerde ketens en speelgoedwinkels, krijgen we te horen.

Het is duidelijk: de Italiaanse markt heeft moeilijke jaren achter de rug, maar de economie trekt aan en dankzij vooraanstaande familiebedrijven, een internationale blik en talloze innovaties is hun naam weer op de kaart gezet. Samen met Paolo Taverna en Roberto Marelli, president of Assogiocattoli en manager of Artsana/Chicco’s buitenlandse dochterondernemingen en onze Baby Care Magazines collega’s sluiten we het bezoek af met een geweldig diner in een Milanees restaurant!

Cijfers Italiaanse markt

Aantal inwoners: 60 miljoen
Geboortecijfers 2016: 449.000
Gemiddeld aantal kinderen: 1,32
Gemiddelde leeftijd moeder eerste kind: 32 jaar

toys milano 1 - babywereld
toys milano 4 - babywereld
toys milano 4 - babywereld
Toys Milano 6 - babywereld