babyfoon philips avent

Hoewel er steeds meer apps op de smartphone worden gebruikt om een slapende baby in de gaten te houden, kiezen de meeste ouders nog altijd voor een babyfoon. Dit blijkt uit het continu onderzoek van WIJ Special Media, de WIJ Monitor.

Nieuwe babyfoon heeft de voorkeur

Zo’n 52% van de ondervraagde groep ouders met een baby van zes maanden (785 personen) koopt een nieuwe babyfoon. Dit zijn vooral ouders die hun eerste kind krijgen. Opvallend genoeg koopt slechts 4% van de ouders een babyfoon tweedehands. Verder blijkt dat ruim een tiende (11%) een babyfoon krijgt van vrienden of familie (grotendeels een nieuwe babyfoon). En dat circa een op de vijf ouders een babyfoon hergebruikt die ze reeds in bezit hebben van hun oudere kind(eren). Zo’n 10% heeft (nog) geen babyfoon.
De verhouding tussen deze cijfers is al jaren ongeveer gelijk, blijkt uit de WIJ Monitor. Het aandeel nieuw gekochte babyfoons is heel licht gestegen in de afgelopen jaren, wellicht door de groep relatief goedkopere babyfoons die op de markt zijn verschenen.

Liever de nieuwste technologie

Opvallend is hoe weinig mensen een tweedehands babyfoon kopen. Dit is al jaren het geval. Blijkbaar is een babyfoon geen product dat men graag tweedehands koopt. Feit is dat de oude analoge babyfoons veel storing geven (je hoort ook de baby van de buren), maar digitale babyfoons zijn al jaren op de markt. Het kan zijn dat ouders huiverig zijn dat oudere babyfoons afgeluisterd kunnen worden; daar zijn wel gevallen van bekend. Het vertrouwen in de nieuwste technologie is waarschijnlijk hoger en men wil uiteraard geen risico lopen de baby niet goed te kunnen horen en/of zien als hij slaapt.

Online versus offline kopen van een babyfoon

Uit de laatste metingen blijkt dat circa twee derde van de ouders (65%) een nieuwe babyfoon online koopt. Dit percentage is de laatste jaren enorm gestegen. In 2019 kocht 55% tot 60% een babyfoon online; in 2017/2018 lag dit percentage nog maar op 45 tot 50%. De coronacrisis heeft bijgedragen aan het meer online kopen, maar ook daarvoor was deze opwaartse trend al zichtbaar. Het assortiment babyfoons in webshops is dan ook zichtbaar uitgebreid. Met name ouders met een hoger inkomen en/of hogere opleiding kopen online en kiezen daarbij ook vaker voor een wat duurdere babyfoon.

Hoeveel wordt er uitgegeven aan een babyfoon?

Bij het laatste onderzoek ligt het gemiddeld bestede bedrag voor een babyfoon tussen € 100 en € 120. Er zijn uitschieters naar € 200 tot € 250 euro, maar er zijn ook ouders die slechts € 25 euro aan een babyfoon uitgeven. Dit zijn dan wel babyfoons zonder camerafunctie en met minder ‘toeters en bellen’, zoals een nachtlampje, slaapliedjes en terugspreekfunctie. Het beperkte aantal ouders dat een tweedehands babyfoon aanschaft, geeft daar gemiddeld zo’n € 35 aan uit.

Bekijk meer babymarkt artikelen

Bron: Wij Monitor, Wij Special Media
Foto: Philips Avent

babyfoons onderzoek