productschaarste en prijsstijgingen

Op 14 december kreeg ik een melding van een winkel dat er een pakje voor me klaar stond. In de mail werd gemeld dat ik haast moest maken, want ze wisten niet of ze de dagen erna nog open zouden zijn in verband met de aangekondigde maatregelen. Ik reed daarom maar even naar het winkelcentrum in ons dorp. Het was druk op de wegen, de parkeergarage was vol, voor de winkels zag ik rijen mensen staan. ‘s Avonds sloeg het nieuws in als een bom: Nederland zou voor 5 weken in een lockdown gaan! Ik sta helemaal achter de ingrijpende maatregelen maar merkte dat ik geïrriteerd werd. Omdat het wel op een heel beroerd tijdstip komt zo kort voor Kerst. Niet zozeer voor mijzelf, wij redden het wel met een kerstfeest in het klein, maar ik dacht direct aan al die winkeliers die voorraden hebben ingeslagen voor de kerstdagen en enorme omzetverliezen moeten zien te verwerken.

De aanspraak die ondernemers op de NOW hulp kunnen maken om loonkosten door te kunnen betalen, zal bij lange na niet voldoende zijn om de verliezen te compenseren. Voor onze branche zijn er gelukkig nog wel lichtpuntjes: wij zitten in een markt die niet afhankelijk is van seizoenen en er worden in de komende maanden veel nieuwe baby’s geboren. Een prettige bijkomstigheid van het zoveel thuis zijn met elkaar. Daarnaast geven economen aan dat het met het herstel van de economie straks snel kan gaan. In de zomermaanden herstelde de economie zich namelijk veel sneller dan verwacht; het geld dat consumenten in de knip hielden werd rap uitgegeven toen het weer mogelijk was. Dat er straks ook een vaccin beschikbaar is, stemt ons ook hoopvol.

Productschaarste en stijging verzendkosten containers

Tegelijkertijd moeten we rekening houden met iets heel anders dat speelt in onze branche en andere retailkanalen: productschaarste en prijsstijgingen. Het geldt voor bijna alle producten die vanuit het Verre Oosten worden geïmporteerd. De redenen zijn eigenlijk wel logisch: toen in diverse landen de eerste lockdown werd aangekondigd werden bestellingen om te produceren uitgesteld of geannuleerd. Na de lockdown kon dit worden hersteld maar er was al sprake van een productieachterstand. Dit werd nog eens verergerd door een tekort aan arbeidskrachten bij de fabrieken in China. Die lagen ziek thuis of moesten in quarantaine. Daarbij kreeg de verscheping van de gigantische hoeveelheden persoonlijke beschermingsmiddelen voor het covid-19 virus voorrang. Bovendien kwamen niet alle schepen in de beloofde havens terecht en keerden niet alle containers terug in de havens van China.

Als gevolg daarvan zijn de verzendkosten per container gigantisch gestegen, horen we uit de markt. Moest voor het verschepen van een container van 40 feet in oktober 1800 tot 1900 USD worden betaald, dat is deze week al gestegen naar 7800 USD en zal tot Chinees Nieuwjaar waarschijnlijk oplopen tot 10.000 USD! Leveranciers staan voor een duivels dilemma: ga je wachten tot de prijzen misschien dalen met de kans op tekorten en misschien nog langer wachten of ga je toch bestellen? In het laatste geval zullen de kosten moeten worden doorberekend aan detailhandel en de eindgebruiker: de consument. Het zal nog wel even duren voordat alles weer normaal is, aanstaande papa’s en mama’s doen er dan ook verstandig aan om niet te lang te wachten met het kopen van hun babyspullen!

Door: Carola Siksma, Hoofdredacteur

Meer columns lezen

carola siksma