U bevindt zich hier:---Wat we misschien van het ongeluk met de Stint kunnen leren

Wat we misschien van het ongeluk met de Stint kunnen leren

Door |2018-09-28T13:05:50+00:0028 september, 2018|Categorieën: Carola Siksma-Ruiters - Babytrendwatcher|Tags: |0 Reacties

stint ongeluk oss



Leuke kindjes in een elektrische bolderwagen met wapperende haartjes, blije gezichtjes en een leidster staand aan het stuur. Dat is wat ik van de Stint wist tot het vreselijke ongeluk in Oss. Met mijn interesse voor kinderwagens en kindervervoer ben ik wat gaan opzoeken. De Stint is een beetje een kruising tussen een bolderkar, bakfiets en een Segway en is ontworpen voor het vervoer van kinderen van school naar de kinderopvang (BSO). Voor deze korte ritjes werden voorheen busjes ingezet. Twee vindingrijke Nederlanders: Edwin Renzen en Peter Noorlander ontwikkelden samen de Stint, geschikt voor 6 tot 8 kinderen met een toegestane elektrische ondersteuning van 250 Watt, maximaal zo’n 17 kilometer per uur. Renzen geeft aan dat de Stint juist is ontworpen om het vervoer van kinderen veiliger te maken. Hij wilde juist een oplossing bedenken voor het dure vervoer van busjes die vaak tot drukke en onoverzichtelijke situaties bij de scholen zorgen. Een mooi ontwerp en een mooie gedachte. Maar na een vreselijk ongeval in Oss waarbij een kinderopvangleidster met vijf kinderen in deze elektrische bolderkar tegen een trein reed waarna vier kinderen zijn overleden en een vijfde kind en leidster zwaargewond raakten, ligt de Stint onder vuur.

Bijzondere bromfiets

De Stint is goedgekeurd door de Rijksdienst Wegverkeer en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en werd ingedeeld in de categorie ‘bijzondere bromfiets’ door de minister van Infrastructuur en Milieu. Inmiddels rijden er bijna 3000 Stints in Nederland rond. Ondanks het streven de Stint zo veilig mogelijk te maken en eenvoudig door een leidster kan worden bestuurd, heeft dit noodlottige ongeval plaatsgevonden. Hoe is dat mogelijk? Er loopt momenteel een onderzoek en dat is hard nodig, tot de uitslag bekend is, laten veel kinderopvangcentra dit vervoermiddel liever op stal staan. De leidster heeft geroepen dat ze niet meer kon remmen. Lag het aan het remmechanisme? Heeft het te maken met de elektromagnetische straling van de spoorweginstallatie? Er zijn namelijk meer storingsmeldingen geweest als het vervoermiddel in de buurt van een spoorweg kwam. Eén ding is duidelijk: ze had er geen controle meer over en dat is ronduit beangstigend.

Heupgordel versus vijfpuntsharnas, geen helm

Wat mij verder opviel is dat kinderen in een elektrische bolderwagen op een bankje in een open kuip zitten, zonder helm met een enkel heupgordeltje. Even ter vergelijk: kinderen in een kinderwagen (wandelloopsnelheid 5 km per uur) zitten in een vijfpuntsharnas. Deze kinderen zijn dan wel jonger, maar het is toch een groot verschil. Niet dat dit had kunnen helpen bij dit gruwelijke treinongeluk, maar misschien wel als er op een kruispunt wat gebeurt. En als de Stint valt in de categorie bromfiets, waarom is het gebruik van een helm dan niet verplicht? Zijn er botsproeven bekend?

Maar er speelt nog wat anders…

Lees verder op Carola’s Trendwatcherblog

Geef een reactie