Zo, dat is niet makkelijk. Een eigen bedrijf runnen én in verwachting zijn. Ik dacht, dat doe ik wel even. Mooi niet dus. Vooral de laatste loodjes vlak voor mijn verlof wogen zwaar. Het leek wel alsof iedereen ineens extra aandacht nodig had. Daardoor was ik de aandacht voor mezelf af en toe even helemaal kwijt. Met verlof gaan en je eigen bedrijf draaien is toch pittiger dan ik dacht.

De belangrijkste die aandacht vroeg was natuurlijk het mini-mensje in mijn buik. Ze trappelde er flink op los de laatste weken. Ze wilde graag laten weten dat ze eraan kwam. Ondertussen waren mijn man en ik nog druk met aandacht geven aan de baby-uitrusting en haar kamertje. Is alles compleet? Redden we het allemaal met de spullen die we hebben gekocht? Hebben we nog extra luiers nodig? Daarnaast aandacht voor de ondernemers die we afgelopen tijd hielpen met hun marketing. Is iedereen op de hoogte van mijn verlof? Kunnen ze zelfstandig verder? Wie heeft nog een laatste steuntje in de rug nodig?
Duidelijker dan ooit merkte ik de kracht van aandacht geven. Zowel privé als bij het runnen van je eigen bedrijf. En van daaruit het belangrijkste: aandacht geven aan de doelgroep van je bedrijf.

Aandacht geven aan je doelgroep

Is de doelgroep voor jouw bedrijf duidelijk en genoeg afgekaderd? Niet iedereen kan immers je doelgroep zijn. Mijn motto: kies om gekozen te worden. Op welke doelgroep richt jij je communicatie? Kijk bijvoorbeeld eens naar de doelgroepprofielen van Whize op Whooz.nl. Gratis te downloaden. Voor een groot deel van jullie is de doelgroep waarschijnlijk gezinnen. Maar vergeet bijvoorbeeld ook de kracht van opa’s en oma’s niet.

Corona

In deze gekke en uitdagende tijd is aandacht geven aan je doelgroep erg belangrijk. Hiermee creëer jij toegevoegde waarde. Het is belangrijk om overal in de zo genaamde ‘customer journey’ aanwezig te zijn. De customer journey is letterlijk vertaald de reis die de klant aflegt wanneer hij/zij een product gaat kopen. Het begint bij de oriëntatie en loopt door tot en met de aankoop van het product. Het is belangrijk om deze klantreis in kaart te brengen. Zo weet je welke fases jouw klant doorloopt en wat hun gevoel en behoefte daarbij is. Hierdoor weet je waar je aanwezig moet zijn en waar je op moet inspelen. Denk bijvoorbeeld na over op welke plekken een zwanger stel komt en wat je daar mee kunt. Denk aan de verloskundepraktijk, fysiotherapeut, zwangerschapsyoga, relevante cursussen etc. Dit zijn touchpoints: plekken in de customer journey waar je al in het oog kunt springen van de zwangere vrouw.

Saleskansen

Een mooi voorbeeld hiervan is de zwangerschapspanty die ik kocht in een lokale babywinkel in Woerden. Met mijn duidelijk zichtbare, dikke babybuik was ik exact die klant (de doelgroep) die deze winkel binnen wil hebben. De winkelmedewerker vroeg mij tijdens mijn winkelbezoek echter niks over mijn zwangerschap. Niet wanneer ik uitgerekend was, of ik het geslacht al wist etc. Dit had waardevolle informatie voor haar kunnen zijn van waaruit zij de juiste toegevoegde waarde had kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje sturen met een uitnodiging voor een sample sale of een kleine korting na de bevalling. Zo was ik in de toekomst misschien nog eens teruggekomen in deze winkel. Duidelijk een gemiste saleskans.

Aandacht en lokale gunfactor

Aandacht is al een thema geweest in 2020 maar zal een nog grotere rol gaan spelen in 2021. Juist nu met (en hopelijk snel na) Corona. Maak gebruik van de lokale gunfactor, geef aandacht, wees oprecht en bind zo klanten aan je. Lever die meerwaarde waar ze naar op zoek zijn.
Een merk dat als geen ander weet wat de doelgroep wil en daardoor meerwaarde levert is een bekend autostoelenmerk. Afgelopen 5 november liepen wij met onze kersverse dochter het ziekenhuis uit in de Maxi-Cosi Coral. Al vaak waren we er op gewezen om vooraf vooral te oefenen met het bevestigen van het autostoeltje. Dat scheen nogal een gedoe te zijn. Niets bleek minder waar. Dit autostoeltje bleek ontzettend eenvoudig te bevestigen en wij konden met een gerust hart snel in de auto stappen en naar huis gaan. Het systeem dat ze gebruiken is gebruiksvriendelijk: alles om het ouders zo makkelijk mogelijk te maken. Hun pay-off is dan ook niet voor niets ‘Maxi-Cosi, we carry the future’.

Geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes
Meer columns lezen van Fiorienne gepubliceerd in BabyWereld

fiorienne westenberg many tastes